Hej SYV! Jag funderar över hur man på ett pedagogiskt sätt kan förklara skillnaden mellan de olika inriktningarna på IM. Har ni ett förslag? Skillnaden är ibland svår för föräldrar att greppa. Programinriktat val innebär att man går på programmet. Innebär det då att man tar examen samtidigt som klasskompisarna? Hur går det till att plugga upp det kärnämnet man saknar samtidigt som man går sitt vanliga program? Innebär det att man läser fler timmar än klasskompisarna som kommit in och varit behöriga? Tacksam för hjälp med att förklara de olika im varianterna på ett ingående och pedagogiskt sätt. Mvh
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31938 frågor besvarade.
Skillnaden mellan olika inriktningar på Introduktionsprogrammen(IM)?
2 Svar
Hej SYV,
vi beskriver olika IM-program på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IM - så jag vill börja med att hänvisa till info som finns på GymnasieGuiden.
Vidare gäller:
Programinriktat val är en Ny utbildning, som ej funnits förut. Den finns från 1 juli 2019 - alltså ska för första gången erbjudas från hösten 2019. Det som är "mycket intressant", tycker jag, att det är, enligt Skolverket, frivilligt för gymnasieskolorna att erbjuda platser på den utbildningen. Å andra sidan, står det att "kommunen är skyldig att se till att de elever som är Behöriga till Programinriktat val, erbjuds platser på en utbildningen" /men det är inte sagt att eleven får då gå på just det programmet som hen vill.
Exempel: Kommunen kan t.ex säga att alla elever som inte är behöriga till nationella program, men som är behöriga till programinriktat val, erbjuds platser på VO, vård- och omsorgsprogrammet eller på Industri-tekniska programmet. Men det är inte alls säkert att just "din elev" vill eller över huvudet taget, passar att gå på ett av de programmen.
När man väl går på Programinriktat val, kan jag tänka mig att det blir ungefär som det var på PRO (den "gamla" utbildningen som idag ännu finns, men upphör till hösten); jag gissar på att i de ämnen eleven inte har godkänt betyg i, läser hen på grundskolenivå (antingen i en liten grupp eller sitter i klassen, men har en annan lärobok framför sig - detta beroende på vilka resurser skolan har).
Exempel:
eleven är inte godkänd i matematik grund; elevens klass på gymnasiet läser matematik1, och eleven de på de timmarna läser Matematik Grund (om hen får gå iväg och sätta sig någonannanstans med speciallärare - borde vara idealiskt, men det är tveksamt att de resurser finns på alla skolor...). I praktiken kan det bli så att eleven får sitta kvar men räkna på egen hand i boken för åk9 när resten av klassen räknar i boken Matematik1.
Tanken är den att eleven ska läsa ikapp och få godkänt betyg i matte för år9 och sedan även hinna under gymnasietiden få godkänt betyg i matematik 1 (vilket räcker för att ta examen - även på de program som obligatoriskt läser matte 2 och 3 kan man i så fall ha F i matte 2 och 3, och uppnå kraven för examensbevis).
Eftersom Programinrikt.val > är en ny utbildning - är det ingen som vet exakt hur det blir.
Hej,
jag vill komplettera Annas svar.
Du frågar: Skillnaden mellan olika inriktningar på Introduktionsprogrammen(IM)?
Det är från hösten 2019 fyra IM-program som kommer att finnas.
Språkintro är det för "nyanlända" med diverse olika tidigare utbildningsbakgrund, men det gemensamma för dem är att de behöver lära sig Svenska. De läser huvudsakligen SAS, svenska som andraspråk + kan läsa andra ämnen också.
****
Individuellt alternativ är ett bra upplägg men dyrt för kommuner att erbjuda. På Individ.alternativ görs Individuell studieplan: praktik kan ingå; man kan blanda kurser från grundskolan och gymnasiet; elever kan även gå på "helpraktik" (alltså vara inskrivna på gymnasiet men gå på praktik i stället). Det är mycket personal (fler kuratorer, SYV-ar och skolsköterskor per elev på den utbildningen; den brukar också ha en egen rektor). "Särskilda skäl" ska finnas för att kommunen ska vara tvungen att skriva in eleven på den utbildningen.
****
Då står "valet" för obehöriga till nationella program mellan yrkesintro och programinriktat val.
På yrkesintro är målet att Lära sig ett yrke och bli anställningsbar. Man behöver inte uppnå godkända betyg i några kurser, men givetvis är det bra om man gör det. Behörighet till yrkesintro är: kunskaper i svenska motsvarande år6 i grundskolan + intresse för valt yrke. Nästan "vem som helst" passar in i den beskrivningen. "Intresse för yrket" kan ju ändras från idag till imorgon...
Att lära sig ett praktiskt yrke som t.ex Bilmekaniker >> - är ett bra alternativ för vissa elever. Det är inte alls förbjudet att uppnå godkända betyg på yrkesintro, men det är inte huvudmålet.
Uppnår man behörighet till nationella program efter 1, 2 eller 3 år på yrkesintro - kan man "gå över" till ett nationellt program (till och med det året man fyller 19 hinner man söka till år1 på gymnasiet - annars så kan man läsa mot examensbevis på komvux, sen).
Jag känner personligen några fall då eleverna gick 3 år på yrkesintro och sedan 3 år på ett nationellt program och tog examen.
Frågor och svar taggade med 'funktionsvariation' (14 st.)
-
Betygssättning funktionsnedsättning?
Hej! Under gymnasiet hade jag en sjukdom som gjorde att jag inte kunde prestera på idrotten. Men det var först efter betyget sattes som jag även blev diagnostiserad ’med en ”funktionsnedsättning” i min journal. Undrar om det finns en möjlighet att...
Hej,du beskriver en ganska unik situation; reglerna säger att i Examensbeviset från gymnasiet är Idrott och hälsa 1 en obligatorisk kurs och betyget i den kursen räknas in i... Läs hela svaret -
Plugga i sin egen takt Funktionsnedsättning?
Hej! Jag ställer just frågan om det finns möjlighet för att kunna plugga i sin egen takt eftersom jag har själv blivit opererad för en hjärntumör som har påverkat mig både psykisk och fysisk. Tänkte kanske (om jag har möjlighet...
Hej,du måste söka till utbildningen för att kunna bli antagen. Du förlorar inget på att göra ansökan (det är ju gratis och inte tar mycket tid att göra ansökan).... Läs hela svaret -
Kommer funktionsnedsättningar vara ett hinder för en blivande syv?
Hej en fråga om man är utbildad syv och söker jobb och har både adhd, autism, inlärningssvårigheter och dysleksi. Kommer det att vara ett hinder om jag börjar jobbar som syv Sen? Kommer arbetsgivarna vilja anställa mig? Mvh Naomi 27
Hej,det kan bli svårt att klara utbildningen, med tanke på alla de diagnoser som du nämner i din fråga. Men det handlar om grad och omfattning av problematiken kopplad... Läs hela svaret -
Vad finns för enkla arbeten?
Hej jag är 32 år och funderar på att studera. Jag har en funktionsvariation och kan endast arbeta 50%. Jag har tidigare haft anpassade anställningar i fyra år genom Arbetsförmedlingen men vill som sagt studera för en möjlighet att kunna ta ett...
Hej Pontus, när jag läste din fråga tänkte jag direkt på arbetsmarknadsutbildningar (utbildningar som AF, arbetsförmedlingen, erbjuder: anordnar själv eller köper platserna på).... Läs hela svaret -
Måste man delta i grupparbeten vid funktionsnedsättning?
Hej! En student med funktionsnedsättning har ju rätt till att ansöka om särskilt stöd för att genomföra sina studier, bl.a. anpassade examinationer. Jag undrar om man har rätt till att få lämna in en individuell uppgift istället för...
Hej! Det som gäller vid funktionsvariation när man studerar på högskolenivå i Sverige finns att läsa på studera.nu/livet-som-student/funktionPå sidan,... Läs hela svaret -
Vad ska man plugga för att arbeta med barn med funktionsnedsättningar?
Hej, jag är lite intresserad av att jobba med människor med funktionsnedsättningar. Men jag vet inte vilka typ av yrken det är eller vad man behöver plugga. Jag vet att man kan ta en grundlärarutbildning och sedan inrikta sig inom särskolan. Men finns det...
Hej H!du har i din fråga nämnt möjlighet att utbilda sig till Särskolelärare. Men du frågar om andra utbildningar efter vilka man kan jobba med barn med... Läs hela svaret -
Kan man studera på universitetet högskolan när man är sjuk?
Har perioder då jag blir helt sängliggandes och jag undrar om det ändå är möjligt att göra nån specialare. Typ att man läser terminerna på längre perioder, eller får möjlighet att delta på lektioner och...
Hej! om att på Högskolenivå (högskola-universitet) studera med funktionsvariation - var god se info på... Läs hela svaret -
Kostrådgivare? Konditor? Gymnasium? Utbildning?
Jag vet inte hur jag ska gå. Jag älskar bakning och matlagning. Men också kost, näring och hälsa. Jag håller på med mitt eget företag så jag kan sälja mina bakverk. Men jag har varit mycket sjuk och missat gymnasiet och om jag ska...
Hej Linnea!Det vi vet om yrket Kostrådgivare - berättar vi på framtid.se/yrke/kostradgivare - yrket KOSTRÅDGIVARE är i Sverige icke-reglerat; alltså får varje... Läs hela svaret -
Hur få kandidatexamen med deltidsstudier?
Jag har en funktionsnedsättning som gör att jag troligtvis aldrig kommer kunna studera eller arbeta heltid. Möjligtvis 50 eller max 75%. Ändå har jag en dröm om att bli kemist. Kandidatprogrammet i kemi 180 hp är ju på heltid och verkar vara...
Hej F,distans - är ett samlingsnamn för många olika studieformer;om du menar DISTANS UTAN OBLIGATORISKA TRÄFFAR - så är utbud av utbildningar i Sverige ganska begränsat,... Läs hela svaret -
finns det fullständig förteckning över sidor för vägledning?
Hej, jag undrar om det finns ngn mer eller mindre fullständig länksamling för vägledning för personer i behov av särskilda insatser (personer med funktionsvariationer av olika slag)? Tack! V.Anonym
Hejsan,eftersom funktionsvariationer finns av många olika slag, så är det svårt att ha en fullständig länksamling som skulle omfatta alla de olika möjliga... Läs hela svaret -
Vilka anpassningar kan ett barn med diagnos autism få på gymnasiet?
Min dotter som går i nian har autism, hon lider av stor trötthet och har anpassad skolgång. Hur kommer detta att funka på gymnasiet som är frivilligt? Hon kommer att få behörighet till och vill gå Estet på en friskola. Vad kan jag kräva?...
Hej Cecilia,jag vill råda dig att ta kontakt med den gymnasieskola som din dotter vill gå på och fråga om de kommer ha möjlighet att göra de anpassningar som... Läs hela svaret -
Måste jag verkligen läsa idrott 1 på gymnasiet?
Kan inte riktigt finna ett svar på denna fråga som är relevant till min situation, men jag har tänkt på att ta bort idrott 1 och lägga till filosofi+psykologi (100 poäng) istället, är detta möjligt? Jag har en funktionsnedsättning som...
Hej Alex, Idrott och hälsa 1 är en av de obligatoriska kurser på gymnasiets nationella program. Varför det är så kanske det är bättre om du frågar Skolverket om.... Läs hela svaret -
Dyskalkuli= kört?
Hej Min son fick diagnosen dyskalkyli när han gick i 3 an i grundskolan. Han går nu ut 8an. Han har under alla år haft särskilt stöd i matte, men aldrig kunnat läsa den vanliga grundskole kursen i matte. Det är inte fysiskt möjligt för honom att...
Hej Louise, jag förstår att du är upprörd och jag - i mångt och mycket - håller med dig. Du får gärna vända dig till skolverket, till politiker och till andra beslutsfattare. Vi på... Läs hela svaret -
Masterprogram pedagogik?
Hej! Jag funderar på att läsa till beteendevetare eller socionom, men det jag sen skulle vilja lära mig mer om är pedagogik, pedagogik i kombination med funktionsnedsättning och så vidare, min fråga är om det finns någon masterprogram i pedagogik man kan lösa efter socionom som ger mig kunskap...
Det går att se vilka masterprogram som finns idag men det är inte alls säkert att samma program kommer finnas om tre år... Det får man se då det blir dags för dig att söka vidare, efter kandidatexamen ...
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga