Hej SYV! Jag funderar över hur man på ett pedagogiskt sätt kan förklara skillnaden mellan de olika inriktningarna på IM. Har ni ett förslag? Skillnaden är ibland svår för föräldrar att greppa. Programinriktat val innebär att man går på programmet. Innebär det då att man tar examen samtidigt som klasskompisarna? Hur går det till att plugga upp det kärnämnet man saknar samtidigt som man går sitt vanliga program? Innebär det att man läser fler timmar än klasskompisarna som kommit in och varit behöriga? Tacksam för hjälp med att förklara de olika im varianterna på ett ingående och pedagogiskt sätt. Mvh
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31988 frågor besvarade.
Skillnaden mellan olika inriktningar på Introduktionsprogrammen(IM)?
2 Svar
Hej SYV,
vi beskriver olika IM-program på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IM - så jag vill börja med att hänvisa till info som finns på GymnasieGuiden.
Vidare gäller:
Programinriktat val är en Ny utbildning, som ej funnits förut. Den finns från 1 juli 2019 - alltså ska för första gången erbjudas från hösten 2019. Det som är "mycket intressant", tycker jag, att det är, enligt Skolverket, frivilligt för gymnasieskolorna att erbjuda platser på den utbildningen. Å andra sidan, står det att "kommunen är skyldig att se till att de elever som är Behöriga till Programinriktat val, erbjuds platser på en utbildningen" /men det är inte sagt att eleven får då gå på just det programmet som hen vill.
Exempel: Kommunen kan t.ex säga att alla elever som inte är behöriga till nationella program, men som är behöriga till programinriktat val, erbjuds platser på VO, vård- och omsorgsprogrammet eller på Industri-tekniska programmet. Men det är inte alls säkert att just "din elev" vill eller över huvudet taget, passar att gå på ett av de programmen.
När man väl går på Programinriktat val, kan jag tänka mig att det blir ungefär som det var på PRO (den "gamla" utbildningen som idag ännu finns, men upphör till hösten); jag gissar på att i de ämnen eleven inte har godkänt betyg i, läser hen på grundskolenivå (antingen i en liten grupp eller sitter i klassen, men har en annan lärobok framför sig - detta beroende på vilka resurser skolan har).
Exempel:
eleven är inte godkänd i matematik grund; elevens klass på gymnasiet läser matematik1, och eleven de på de timmarna läser Matematik Grund (om hen får gå iväg och sätta sig någonannanstans med speciallärare - borde vara idealiskt, men det är tveksamt att de resurser finns på alla skolor...). I praktiken kan det bli så att eleven får sitta kvar men räkna på egen hand i boken för åk9 när resten av klassen räknar i boken Matematik1.
Tanken är den att eleven ska läsa ikapp och få godkänt betyg i matte för år9 och sedan även hinna under gymnasietiden få godkänt betyg i matematik 1 (vilket räcker för att ta examen - även på de program som obligatoriskt läser matte 2 och 3 kan man i så fall ha F i matte 2 och 3, och uppnå kraven för examensbevis).
Eftersom Programinrikt.val > är en ny utbildning - är det ingen som vet exakt hur det blir.
Hej,
jag vill komplettera Annas svar.
Du frågar: Skillnaden mellan olika inriktningar på Introduktionsprogrammen(IM)?
Det är från hösten 2019 fyra IM-program som kommer att finnas.
Språkintro är det för "nyanlända" med diverse olika tidigare utbildningsbakgrund, men det gemensamma för dem är att de behöver lära sig Svenska. De läser huvudsakligen SAS, svenska som andraspråk + kan läsa andra ämnen också.
****
Individuellt alternativ är ett bra upplägg men dyrt för kommuner att erbjuda. På Individ.alternativ görs Individuell studieplan: praktik kan ingå; man kan blanda kurser från grundskolan och gymnasiet; elever kan även gå på "helpraktik" (alltså vara inskrivna på gymnasiet men gå på praktik i stället). Det är mycket personal (fler kuratorer, SYV-ar och skolsköterskor per elev på den utbildningen; den brukar också ha en egen rektor). "Särskilda skäl" ska finnas för att kommunen ska vara tvungen att skriva in eleven på den utbildningen.
****
Då står "valet" för obehöriga till nationella program mellan yrkesintro och programinriktat val.
På yrkesintro är målet att Lära sig ett yrke och bli anställningsbar. Man behöver inte uppnå godkända betyg i några kurser, men givetvis är det bra om man gör det. Behörighet till yrkesintro är: kunskaper i svenska motsvarande år6 i grundskolan + intresse för valt yrke. Nästan "vem som helst" passar in i den beskrivningen. "Intresse för yrket" kan ju ändras från idag till imorgon...
Att lära sig ett praktiskt yrke som t.ex Bilmekaniker >> - är ett bra alternativ för vissa elever. Det är inte alls förbjudet att uppnå godkända betyg på yrkesintro, men det är inte huvudmålet.
Uppnår man behörighet till nationella program efter 1, 2 eller 3 år på yrkesintro - kan man "gå över" till ett nationellt program (till och med det året man fyller 19 hinner man söka till år1 på gymnasiet - annars så kan man läsa mot examensbevis på komvux, sen).
Jag känner personligen några fall då eleverna gick 3 år på yrkesintro och sedan 3 år på ett nationellt program och tog examen.
Frågor och svar taggade med 'Linköpings universitet' (8 st.)
-
Prioriteringar och rangordning för reserver ?
Hej! Igår fick jag mitt antagningsbesked till sjuksköterska programmet där jag blev antagen vid Liu (campus Norrköping) och blev reserv i campus Linköping nummer 1 med BII samt 38 med HP. Kollade även att det blir runt 70-80 personer som blir antagna på...
Hej Marcia!som reserv nr.1 har man god chans att komma in. Men det kan inte finnas garanti på att komma från reserv. Så här funkar det: om någon av de som fick besked ANTAGEN... Läs hela svaret -
Tekniskt basår - LiU, Chalmers?
Hej, Vad är det för skillnad/är det någon skillnad på tekniskt basår i Linköping och på Chalmers? Med tanke på att Chalmers är privat Undrar också om alla basår är likadana? Har kollat att gå civilingenjör och måste gå tekniskt basår för det. Men har hittat att det finns naturetenskapligt,...
Hej Tea,naturvetenskapliga basår brukar innehålla Biologi; och tekniska - endast fysik, kemi och matte (inte biologi). Basår är absolut Inte likadana. Varje lärosäte bestämmer självt... Läs hela svaret -
Blir jag behörig till läkarprogrammet med naturvetenskapligt basår?
Hej! Jag går sista året på ekonomiprogrammet men funderar nu på att gå naturvetenskapligt basår på Linköpings universitet och sedan söka vidare till läkarprogrammet. Vad jag förstår det som, så blir man behörig på detta sätt på till exempel Göteborgs universitet, men jag hittar inte...
Hej Sofia, basår på högskolor/universitet är de så kallade "förutbildningar" och varje högskola/universitet bestämmer själva Innehåll... Läs hela svaret -
Ämneskomination 7-9?
Hej, jag är en tjej på 20 som hösten 2018 ska läsa till ämneslärare 7-9 på Linköpings universitet. Jag skulle gärna ha svenska som ingångsämne men känner mig inte bekväm med att undervisa i något annat språk så som engelska eller tyska. Jag har istället tänkt ta samhällskunskap som andra ämne...
hej Ebba, det är absolut möjligt att få jobb med kombinationen svenska och samhällskunskap - som sina undervisningsämnen. Jag tycker du bör satsa på den kombinationen, med vilken du känner dig... Läs hela svaret -
Vilka kurser ska jag läsa in för att öka mina chanser?
Hejsan! Jag sökte till hösten 2017 mitt drömprogram Grafisk design och kommunikation, kandidatprogram, 180 p., på Linköpings universitet. Hamnade dessvärre som reserv 7 i min uralsgrupp (BII) efter de 2 urvalen. Blev självklart väldigt besviken då jag nu äntligen hittat vad jag vill plugga....
Hej Linn, EFTERSOM DU "HAMNADE" I RESERV, DÅ ÄR DU REDAN BEHÖRIG till din högskoleutbildning. Vet du hur många MERITPOÄNG du har, dvs de där Extrapoängen som... Läs hela svaret -
Hur blir man legitimerad textillärare?
Är intresserad av alla utbildningar både för åk 7-9 och för yngre barn. Är också intresserad av om det går att utbilda sig genom VAL ( validering för lärare)
Hej Ylva, för att kunna få lärarlegitimation, måste man som regel ha lärarexamen. Nu när det är lärarbrist kan man många ggr få jobb som lärare även... Läs hela svaret -
Vägar till att bli lärare?
Jag har påbörjat statsvetenskap a på universitetet. Har tidigare en yrkesutbildning som multijournalist och är yrkesverksam som detta sedan ett år tillbaka. Med tanke på hur hård branschen är vill jag bredda mina möjligheter till jobb. Därför undrar jag om det finns andra vägar, förutom...
Hej Daniela, Folkhögskollärarexamen för lärare inom folkhögskolan ges vid Linköpings universitet. Särskilda förkunskapskrav om akademisk utbildning eller arbetslivserfarenhet finns.... Läs hela svaret -
vilka betyg behöver jag för läkareutbildning?
hej. jag går i VO programmet åk 2 och vill pluga till läkareutbildningen i linköpings universitet. hur högt betyg i vilka ämnena behöver jag för att komma in? hur långt tar det tid i komvux? kan jag klara det inom ett år ? måste man ha A på allt? vad måste jag göra om högskoleprovet för...
Hej Mahia! Behörighet till Läkarutbildningen är Grundläggande behörighet (som till alla högskoleutbildningar i Sverige) + särskild behörighet i form av godkända betyg i Fysik2, Kemi2, Biologi2 och Matematik 4.... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga