Lexie
    Hej,

    Vad är det för skillnad/är det någon skillnad på tekniskt basår i Linköping och på Chalmers? Med tanke på att Chalmers är privat

    Undrar också om alla basår är likadana? Har kollat att gå civilingenjör och måste gå tekniskt basår för det. Men har hittat att det finns naturetenskapligt, teknaikt basår..är det likadant?

    Tack på förhand

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Tea,
    naturvetenskapliga basår brukar innehålla Biologi; och tekniska - endast fysik, kemi och matte (inte biologi).
    Basår är absolut Inte likadana. Varje lärosäte bestämmer självt väldigt mycket kring sina förutbildningar & de kan t om upphöra med basåret (det har tidigare hänt att lärosätena först erbjöd basår och sedan slutade göra det). Det är alltså inte alls säkert att alla de lärosätena som idag erbjuder basår, kommer göra det även till hösten 2019.
    Utbildningsutbud för högskoleutbildningar till hösten 2019 fastställs till 15 mars, dagen då ansökningsperiod börjar; det är just då man kan med säkerhet säga var basår kommer att erbjudas.
    Angående innehåll i basåren och övriga villkor kring basåret, måste du noga läsa på lärosätenas egna hemsidor och ställa frågor till personal som jobbar just på det basåret; OBS! till vissa basår kan matematik 3 krävas; till vissa andra - endast matematik 2 kan räcka. Grundläggande behörighet måste man dock ha till alla basår.
    Du frågade om det var någon skillnad pga Chalmers är privat. Ja, det är det; så vitt jag vet, har Chalmers förut ej accepterat några Meritpoäng, när man sökte till deras basår. Hur det blir till antagning inför HT-19, vet jag inte (troligtvis samma som förut, men fråga gärna om det i fall det inte står på deras hemsida).
    Vänligen
    L.

    Liselotte