Hej SYV! Jag funderar över hur man på ett pedagogiskt sätt kan förklara skillnaden mellan de olika inriktningarna på IM. Har ni ett förslag? Skillnaden är ibland svår för föräldrar att greppa. Programinriktat val innebär att man går på programmet. Innebär det då att man tar examen samtidigt som klasskompisarna? Hur går det till att plugga upp det kärnämnet man saknar samtidigt som man går sitt vanliga program? Innebär det att man läser fler timmar än klasskompisarna som kommit in och varit behöriga? Tacksam för hjälp med att förklara de olika im varianterna på ett ingående och pedagogiskt sätt. Mvh
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31937 frågor besvarade.
Skillnaden mellan olika inriktningar på Introduktionsprogrammen(IM)?
2 Svar
Hej SYV,
vi beskriver olika IM-program på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IM - så jag vill börja med att hänvisa till info som finns på GymnasieGuiden.
Vidare gäller:
Programinriktat val är en Ny utbildning, som ej funnits förut. Den finns från 1 juli 2019 - alltså ska för första gången erbjudas från hösten 2019. Det som är "mycket intressant", tycker jag, att det är, enligt Skolverket, frivilligt för gymnasieskolorna att erbjuda platser på den utbildningen. Å andra sidan, står det att "kommunen är skyldig att se till att de elever som är Behöriga till Programinriktat val, erbjuds platser på en utbildningen" /men det är inte sagt att eleven får då gå på just det programmet som hen vill.
Exempel: Kommunen kan t.ex säga att alla elever som inte är behöriga till nationella program, men som är behöriga till programinriktat val, erbjuds platser på VO, vård- och omsorgsprogrammet eller på Industri-tekniska programmet. Men det är inte alls säkert att just "din elev" vill eller över huvudet taget, passar att gå på ett av de programmen.
När man väl går på Programinriktat val, kan jag tänka mig att det blir ungefär som det var på PRO (den "gamla" utbildningen som idag ännu finns, men upphör till hösten); jag gissar på att i de ämnen eleven inte har godkänt betyg i, läser hen på grundskolenivå (antingen i en liten grupp eller sitter i klassen, men har en annan lärobok framför sig - detta beroende på vilka resurser skolan har).
Exempel:
eleven är inte godkänd i matematik grund; elevens klass på gymnasiet läser matematik1, och eleven de på de timmarna läser Matematik Grund (om hen får gå iväg och sätta sig någonannanstans med speciallärare - borde vara idealiskt, men det är tveksamt att de resurser finns på alla skolor...). I praktiken kan det bli så att eleven får sitta kvar men räkna på egen hand i boken för åk9 när resten av klassen räknar i boken Matematik1.
Tanken är den att eleven ska läsa ikapp och få godkänt betyg i matte för år9 och sedan även hinna under gymnasietiden få godkänt betyg i matematik 1 (vilket räcker för att ta examen - även på de program som obligatoriskt läser matte 2 och 3 kan man i så fall ha F i matte 2 och 3, och uppnå kraven för examensbevis).
Eftersom Programinrikt.val > är en ny utbildning - är det ingen som vet exakt hur det blir.
Hej,
jag vill komplettera Annas svar.
Du frågar: Skillnaden mellan olika inriktningar på Introduktionsprogrammen(IM)?
Det är från hösten 2019 fyra IM-program som kommer att finnas.
Språkintro är det för "nyanlända" med diverse olika tidigare utbildningsbakgrund, men det gemensamma för dem är att de behöver lära sig Svenska. De läser huvudsakligen SAS, svenska som andraspråk + kan läsa andra ämnen också.
****
Individuellt alternativ är ett bra upplägg men dyrt för kommuner att erbjuda. På Individ.alternativ görs Individuell studieplan: praktik kan ingå; man kan blanda kurser från grundskolan och gymnasiet; elever kan även gå på "helpraktik" (alltså vara inskrivna på gymnasiet men gå på praktik i stället). Det är mycket personal (fler kuratorer, SYV-ar och skolsköterskor per elev på den utbildningen; den brukar också ha en egen rektor). "Särskilda skäl" ska finnas för att kommunen ska vara tvungen att skriva in eleven på den utbildningen.
****
Då står "valet" för obehöriga till nationella program mellan yrkesintro och programinriktat val.
På yrkesintro är målet att Lära sig ett yrke och bli anställningsbar. Man behöver inte uppnå godkända betyg i några kurser, men givetvis är det bra om man gör det. Behörighet till yrkesintro är: kunskaper i svenska motsvarande år6 i grundskolan + intresse för valt yrke. Nästan "vem som helst" passar in i den beskrivningen. "Intresse för yrket" kan ju ändras från idag till imorgon...
Att lära sig ett praktiskt yrke som t.ex Bilmekaniker >> - är ett bra alternativ för vissa elever. Det är inte alls förbjudet att uppnå godkända betyg på yrkesintro, men det är inte huvudmålet.
Uppnår man behörighet till nationella program efter 1, 2 eller 3 år på yrkesintro - kan man "gå över" till ett nationellt program (till och med det året man fyller 19 hinner man söka till år1 på gymnasiet - annars så kan man läsa mot examensbevis på komvux, sen).
Jag känner personligen några fall då eleverna gick 3 år på yrkesintro och sedan 3 år på ett nationellt program och tog examen.
Frågor och svar taggade med 'mjukvaruutveckling' (6 st.)
-
spel utveckling eller mjukvaro programmering?
jag har hört att anställare föredrar en standard utbildning men spelar det någon roll om de båda leder till samma examen? det om att mjukvaro utbildningen föredras kommer från källor utanför sverige så jag tyckte jag ska fråga...
Hej,de olika arbetsgivare (de som anställer) kan tänka väldigt olika. Och yrken inom "mjukvara" och spelutveckling är i Sverige icke-reglerade. Att ett yrke är icke-reglerat... Läs hela svaret -
Vad behövs för att bli en mjukvaruutvecklare/jobba inom IT/DATA?
Hej! Just nu studerar jag första året på gymnasiet på industritekniska programmet. (min skola erbjuder också flera andra kurser från teknikprogrammet som matte 3c). Jag kom in med c.232 i merit. Med tanke på min kunskap och förmåga att förstå logik, är data/IT branschen ett bra val för mig...
Hejsan!inom IT-DATA branschen finns många olika jobb, bl.a Programmerare, Drönarpilot, drift-tekniker-inom IT och många andra. Och branschen är på snabb frammarsch;... Läs hela svaret -
Från Datavetenskap till Dataingenjör eller Elingenjör?
Hej, pluggar just nu Datavetenskap, inriktning mjukvaruutveckling. Har undrat ett tag om det är möjligt att få en dubbelexamen med Dataingenjör eller Elingenjör, utöver mjukvaruutveckling... Eftersom vi har liknande ämnen. Min plan är att inte...
Hej!om du kommer på en utbildning och sedan innan redan har godkända högskolekurser "i bagaget" kan du ansöka om Tillgodoräknande av tidigare utbildning och får svar om... Läs hela svaret -
Är systemutvecklare och mjukvaruutvecklare samma sak?
Hej. Som det står i rubriken är det var jag undrar över. Om det inte är samma sak, vad skiljer båda? Tack.
Hej! vi fick svar från de sakkunniga, var god läs nedan:Svar från : Systemutvecklaren tar fram och utvecklar data/IT-system eller delar av system. Man kan arbeta med att utveckla allt... Läs hela svaret -
Ingenjörsutbildning eller yrkeshögskoleutbildning?
Hej! Jag är 20 år gammal och jag vill bli mjukvaruutvecklare. Kanske jobba med appar eller hemsidor. Har tittat runt på utbildningar i Örebro där jag bor och hittade först dataingenjörsprogrammet. Om jag ska börja plugga till dataingenjör...
Hej Jennifer!Kika gärna på YH inom DATA/IT och på yrken inom data-it-område;det är ofarligt att SÖKA till diverse olika utbildningar, du kan söka till en stor... Läs hela svaret -
Vilket program är mest lämpligt för mjuvkaruutveckling?
Hej! Jag undrar vilket program som är mest lämpligt för mjukvaruutveckling. Just nu står mina val mellan att välja Innovativ Programmering vid Linköpings Universitet, och Datavetenskapliga programmet vid Mälardalens högskola. De båda programmen beskrivs väldigt likt, och jag kan inte se en...
Hej Denis! Jag vill (för att göra det ännu svårare för dig att välja utbildning... :) - tipsa om att det kan finnas intressanta för dig... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga