eeeeeeee

    jag har hört att anställare föredrar en standard utbildning men spelar det någon roll om de båda leder till samma examen? det om att mjukvaro utbildningen föredras kommer från källor utanför sverige så jag tyckte jag ska fråga här, ser anstellare program eller examen? om båda leder till samma examen kommer anställare bry sig?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    de olika arbetsgivare (de som anställer) kan tänka väldigt olika. Och yrken inom "mjukvara" och spelutveckling är i Sverige icke-reglerade. Att ett yrke är icke-reglerat betyder att arbetsgivare får anställa vem de vill (med vilken utbildning som helst, enligt egen bedömning).
    Utbildningar inom de områden som du är intresserad av finns i Sverige även på andra ställen än högskolor och universitet. T.ex finns många utbildningar inom yrkeshögskola och hos privata skolor.
    Du får gärna titta på några exempel på utbildningar (snabblänkarna nedan):
    Privata utbildningar hos Dataföreningen>>
    yhguiden.se/utbildning/ec-utbildning/mjukvarutestare
    yhguiden.se/utbildning/the-game-assembly/leveldesigner
    yhguiden.se/utbildning/nackademin/teknisk-3d-artist-inom-spel
    yhguiden.se/utbildning/cm-education-ab/speldesign
    Kan du tänka dig studera utomlands, kan du kika på informationen på utlandsstudier/eduplanet

    Studie- och yrkesvägledare