Hej SYV! Jag funderar över hur man på ett pedagogiskt sätt kan förklara skillnaden mellan de olika inriktningarna på IM. Har ni ett förslag? Skillnaden är ibland svår för föräldrar att greppa. Programinriktat val innebär att man går på programmet. Innebär det då att man tar examen samtidigt som klasskompisarna? Hur går det till att plugga upp det kärnämnet man saknar samtidigt som man går sitt vanliga program? Innebär det att man läser fler timmar än klasskompisarna som kommit in och varit behöriga? Tacksam för hjälp med att förklara de olika im varianterna på ett ingående och pedagogiskt sätt. Mvh
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31982 frågor besvarade.
Skillnaden mellan olika inriktningar på Introduktionsprogrammen(IM)?
2 Svar
Hej SYV,
vi beskriver olika IM-program på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IM - så jag vill börja med att hänvisa till info som finns på GymnasieGuiden.
Vidare gäller:
Programinriktat val är en Ny utbildning, som ej funnits förut. Den finns från 1 juli 2019 - alltså ska för första gången erbjudas från hösten 2019. Det som är "mycket intressant", tycker jag, att det är, enligt Skolverket, frivilligt för gymnasieskolorna att erbjuda platser på den utbildningen. Å andra sidan, står det att "kommunen är skyldig att se till att de elever som är Behöriga till Programinriktat val, erbjuds platser på en utbildningen" /men det är inte sagt att eleven får då gå på just det programmet som hen vill.
Exempel: Kommunen kan t.ex säga att alla elever som inte är behöriga till nationella program, men som är behöriga till programinriktat val, erbjuds platser på VO, vård- och omsorgsprogrammet eller på Industri-tekniska programmet. Men det är inte alls säkert att just "din elev" vill eller över huvudet taget, passar att gå på ett av de programmen.
När man väl går på Programinriktat val, kan jag tänka mig att det blir ungefär som det var på PRO (den "gamla" utbildningen som idag ännu finns, men upphör till hösten); jag gissar på att i de ämnen eleven inte har godkänt betyg i, läser hen på grundskolenivå (antingen i en liten grupp eller sitter i klassen, men har en annan lärobok framför sig - detta beroende på vilka resurser skolan har).
Exempel:
eleven är inte godkänd i matematik grund; elevens klass på gymnasiet läser matematik1, och eleven de på de timmarna läser Matematik Grund (om hen får gå iväg och sätta sig någonannanstans med speciallärare - borde vara idealiskt, men det är tveksamt att de resurser finns på alla skolor...). I praktiken kan det bli så att eleven får sitta kvar men räkna på egen hand i boken för åk9 när resten av klassen räknar i boken Matematik1.
Tanken är den att eleven ska läsa ikapp och få godkänt betyg i matte för år9 och sedan även hinna under gymnasietiden få godkänt betyg i matematik 1 (vilket räcker för att ta examen - även på de program som obligatoriskt läser matte 2 och 3 kan man i så fall ha F i matte 2 och 3, och uppnå kraven för examensbevis).
Eftersom Programinrikt.val > är en ny utbildning - är det ingen som vet exakt hur det blir.
Hej,
jag vill komplettera Annas svar.
Du frågar: Skillnaden mellan olika inriktningar på Introduktionsprogrammen(IM)?
Det är från hösten 2019 fyra IM-program som kommer att finnas.
Språkintro är det för "nyanlända" med diverse olika tidigare utbildningsbakgrund, men det gemensamma för dem är att de behöver lära sig Svenska. De läser huvudsakligen SAS, svenska som andraspråk + kan läsa andra ämnen också.
****
Individuellt alternativ är ett bra upplägg men dyrt för kommuner att erbjuda. På Individ.alternativ görs Individuell studieplan: praktik kan ingå; man kan blanda kurser från grundskolan och gymnasiet; elever kan även gå på "helpraktik" (alltså vara inskrivna på gymnasiet men gå på praktik i stället). Det är mycket personal (fler kuratorer, SYV-ar och skolsköterskor per elev på den utbildningen; den brukar också ha en egen rektor). "Särskilda skäl" ska finnas för att kommunen ska vara tvungen att skriva in eleven på den utbildningen.
****
Då står "valet" för obehöriga till nationella program mellan yrkesintro och programinriktat val.
På yrkesintro är målet att Lära sig ett yrke och bli anställningsbar. Man behöver inte uppnå godkända betyg i några kurser, men givetvis är det bra om man gör det. Behörighet till yrkesintro är: kunskaper i svenska motsvarande år6 i grundskolan + intresse för valt yrke. Nästan "vem som helst" passar in i den beskrivningen. "Intresse för yrket" kan ju ändras från idag till imorgon...
Att lära sig ett praktiskt yrke som t.ex Bilmekaniker >> - är ett bra alternativ för vissa elever. Det är inte alls förbjudet att uppnå godkända betyg på yrkesintro, men det är inte huvudmålet.
Uppnår man behörighet till nationella program efter 1, 2 eller 3 år på yrkesintro - kan man "gå över" till ett nationellt program (till och med det året man fyller 19 hinner man söka till år1 på gymnasiet - annars så kan man läsa mot examensbevis på komvux, sen).
Jag känner personligen några fall då eleverna gick 3 år på yrkesintro och sedan 3 år på ett nationellt program och tog examen.
Frågor och svar taggade med 'domstolsyrken' (6 st.)
-
Plugga vidare till affärsjurist eller ekonom?
Hej, jag heter Filippa och undrar om ni skulle kunna svara på några frågor angående att plugga vidare till affärsjurist eller ekonom. Vart finns affärsjurist linjen? Skillnaden mellan affärsjurist linjen och vanlig jurist linjen? Kan man bli...
Hejsan,börja med att kika på framtid.se/yrke/affarsjurist och Framtid.se/yrke/ekonomBåda yrken i Sverige icke-reglerade, vilket betyder att arbetsgivare får anställa med vilken... Läs hela svaret -
Är det svårt att få jobb som Jurist i domstol?
Hej! Jag funderar på att eventuellt börja plugga på juristprogrammet nu till våren alternativt till hösten. Och när jag tagit examen vill jag jobba i domstol som åklagare alternativt som advokat eller domare, men jag har gjort research på det och...
Hej Dave,på juristprogrammet läser man i 4,5 år, alltså ganska lång tid. Hur arbetsmarknaden kommer se ut om fem år är det egentligen ingen som vet.Jag tänker... Läs hela svaret -
Kriminologi, domstolsyrken och jurist?
Vad gäller det om man är intresserad av kriminologi och vill jobba i domstol men kom in på ett högskoleprogram som inte direkt har med de områden att göra? Kan man läsa kriminologi vid sidan av sina heltidsstudier?
Hej!för att jobba inom de så kallade "domstolsyrken" bör man, i Sverige, ha juristexamen, alltså läsa på juristprogrammet. Att kriminologer skulle jobba "i domstol"... Läs hela svaret -
Andra möjligheter att jobba inom juridik utan ha gått jurist linjen?
Vill verkligen jobba inom juridik helst, brottsmål. Men har inte tillräckligt höga betyg för att komma in på jurist linjen, vilka andra linjer ger mig möjligheten att jobba inom detta? Om det finns någon möjlighet.
Hej Emmy, att jobba "inom juridik, helst brottsmål" kan man på olika sätt. Som du säkert redan vet, är Advokater, Åklagare, Domare - alla i Grunden... Läs hela svaret -
Vad händer om man har studiebevis och har betyg i idrott 1 och 2?
Hej! Vad händer om man har betyg i både idrott och hälsa 1 och 2 och har fått endast studiebevis från gymnasiet och planerar att få gymnasieexamen från komvux. Kommer idrott och hälsa 2 räknas i gymnasieexamen eller behöver man läsa...
Idrott och hälsa 2 kan ingå i examensbevis från komvux. -
Vad är skillnaden mellan paralegal och domstolshandläggare?
Jag undrar vad deras arbetsuppgifter är och vad skillnaden mellan dem är
Det kan gå att få jobb som domstolshandläggare med endast gymnasial utbildning - var god läs info på Domstol.se/domstolshandläggare och paralegal -se... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga