Hej, jag undrar vad som menas med 'för enskild' i valet nedan: Introduktionsprogram>programinriktiat val mot estetiska programmet, för enskild, special pedagogisk verksamhet, profil AST. Och sen vad som menas med 'Individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram>individuellt alternativ, specialpedagogiskt verksamhet, Profil AST mot speldesign Och slutligen vad menas med valet 'individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram> individuellt alternativ. Vår SYV på skolan har sagt att min dotter ska välja Introduktionsprogram mot ett programinriktiat val eftersom hon saknar betyg i matematik. Jag förstår vad det betyder. Men eftersom hon söker ger AST har autism så ser valen på gymnasieantagningen lite olika ut och jag förstår inte skillnaderna. En ytterligare fråga är att OM hon nu skulle få ett betyg i Matematik i Juni, då blir hon helt plötsligt inte behörig till dom valen hon nu har gjort med Introduktionsprogram mot programinriktade val. Ska hon då redan nu lägga in ansökningar till dom program hon inte är behörig till bara i fall om att? Och ska dessa val ligga först eller sist? Tack :-)
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31928 frågor besvarade.
Skillnaden mellan olika val i ansökningar till programmen?
1 Svar
Hej,
jag tycker det är mycket bra att lägga många valalternativ i gymnasieansökan och då både för "obehöriga" och för "behöriga" - hur behöriga och obehöriga-alterntiven ligger spelar mindre roll pga gymnasiesökande prövas till första/högsta alternativet först och då kan på det alternativet bli svar: OBEHÖRIG, och då tittas det på nästa alternativ, nr.2 som om det alternativet var första/högsta... och så går man neråt ... men så fort man blir ANTAGEN så kommer det på lägreprioriterade alternativ stå PRÖVAS EJ.
Ang. innehåll och behörighet till olika IM så uppger vi det vi vet om de utbildningarna bl.a på
gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMA och gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMV - och vad gäller IMV så får den utbildningen anordnas för Grupper eller för enstaka elever - så om det i gymn.antagningen står "för enskild", så gissar jag på att de menar att det inte en grupp elever som undervisning ska anordnas för utan på individuellt basis (med individuell studie-/handlingsplan).
Frågor och svar taggade med 'utöka lärarlegitimation' (8 st.)
-
Vad är Kortaste vägen till lärarbehörighet?
Jag har försökt att fråga flera gånger nu. Jag har svårt att hitta. Men vilket är den kortaste möjliga vägen att bli behörig lärare i vilket ämne som helst, 1an på lågstadiet till Gymnasiet. Och vad kan man göra...
Hej,lärarexamen kan man - i Sverige - få ut efter studier på högskole-universitetsnivå i 3 läsår (6 terminer) på heltid; det är den kortaste tiden för att... Läs hela svaret -
Hur går jag tillväga?
Jag pluggar som sagt f-3 lärare. Men när jag blir lite äldre sen och har fått lite erfarenhet inom skolan, så vill jag jobba på gymnasiet som psykologilärare och något annat. Behöver jag gå en utbildning på 5 år eller hur ser...
Hej Ruth,Du får gärna samråda med studievägledare på lärarhögskolorna. Reglerna och behörigheter för lärarutbildningar kan ändras; de brukar ändras ibland. Sedan är... Läs hela svaret -
Grundlärarprogram för 4-6 - behörig att även lära ut för F-3 sen?
Hej! Om jag pluggar gundlärarutbildningen åk 4-6, kan jag då arbeta med allt mellan åk F-6? Eller måste jag då plugga för grundlärare F-3 om jag vill arbeta i de åldrarna? Tack!
Hej Hans,jag har nu pratat med en sakkunnig på Skolverket som säger att vissa kompletteringar kommer troligtvis att krävas (alltså man blir inte "behörig... Läs hela svaret -
Kan jag bli lärare i ett annat ämne efter kpu?
Hej Jag funderar på att studera kandidatprogram i matematik och om det går bra där ta en kpu och då blir behörig lärare i matematik. Men jag har läst att det är mycket svårare att få jobb som behörig lärare i endast ett...
Hej Sara,KPU prioriterar sökande som ska bli lärare i flera ämnen, minst i 2 ämnen. Att komma in på KPU med endast ett undervisningsämne är svårt. Man prioriteras... Läs hela svaret -
Kan högstadielärare arbeta på fritidshem?
Kan högstadielärare arbeta på fritidshem? Om inte, går det att komplettera sin lärarlegitimation så att man får rätt behörighet?
Hej Frida, när det är lärarbrist, är rektorerna tvungna att anställa även dem som inte är behöriga alls, eller inte är behöriga för just den skolformen som de... Läs hela svaret -
Svenska som andraspråk?
Hej! Jag tar ämneslärarexamen (gymnasiet) i idrott & hälsa 2019. Jag läser endast ett ämne då jag sedan tidigare har examen i idrotts- och hälsovetenskap och jag läser nu KPU för att komplettera mina tidigare studier. När jag är klar kommer jag att ha som sagt ämneslärarexamen idrott och...
Hej Ludvig; det är en fråga du måste ställa till skolverkets avledning för lärarlegitimationer. Det är de som bestämmer i den frågan: du kommer vilja utöka ditt... Läs hela svaret -
kan jag komplettera och bli lärare i fler ämnen?
Hej! ja läser just nu till grundlärare inriktning fritidshem, där jag blir utbildad fritidspedagog samt idrottslärare i årskurs F-6. Min fråga är om det finns möjlighet till att läsa vidare och bli svens/engelsk lärare och i så fall vilka kurser krävs?
Vill du bli behörig lärare i svenska och engelska, behöver du ha godkända högskolepoäng inom de språken. Sök läsa svenska eller SAS och/eller engelska - i alla... Läs hela svaret -
Hur kan man läsa ett ämne till på högskola?
Hej! Jäg är ämneslärare i engelska och mödersmål men jag vill studera ett ämne till. Måste jag läsa hela kandidatsprogram för detta eller finns det någon snabbare väg? Tack
Hej Malu! Lärarutbildningen är ganska komplicerat uppbyggd och det finns olika sätt att bli behörig lärare på. De två "huvudvägar" att gå är 1.... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga