Hej, jag undrar vad som menas med 'för enskild' i valet nedan: Introduktionsprogram>programinriktiat val mot estetiska programmet, för enskild, special pedagogisk verksamhet, profil AST. Och sen vad som menas med 'Individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram>individuellt alternativ, specialpedagogiskt verksamhet, Profil AST mot speldesign Och slutligen vad menas med valet 'individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram> individuellt alternativ. Vår SYV på skolan har sagt att min dotter ska välja Introduktionsprogram mot ett programinriktiat val eftersom hon saknar betyg i matematik. Jag förstår vad det betyder. Men eftersom hon söker ger AST har autism så ser valen på gymnasieantagningen lite olika ut och jag förstår inte skillnaderna. En ytterligare fråga är att OM hon nu skulle få ett betyg i Matematik i Juni, då blir hon helt plötsligt inte behörig till dom valen hon nu har gjort med Introduktionsprogram mot programinriktade val. Ska hon då redan nu lägga in ansökningar till dom program hon inte är behörig till bara i fall om att? Och ska dessa val ligga först eller sist? Tack :-)
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31984 frågor besvarade.
Skillnaden mellan olika val i ansökningar till programmen?
1 Svar
Hej,
jag tycker det är mycket bra att lägga många valalternativ i gymnasieansökan och då både för "obehöriga" och för "behöriga" - hur behöriga och obehöriga-alterntiven ligger spelar mindre roll pga gymnasiesökande prövas till första/högsta alternativet först och då kan på det alternativet bli svar: OBEHÖRIG, och då tittas det på nästa alternativ, nr.2 som om det alternativet var första/högsta... och så går man neråt ... men så fort man blir ANTAGEN så kommer det på lägreprioriterade alternativ stå PRÖVAS EJ.
Ang. innehåll och behörighet till olika IM så uppger vi det vi vet om de utbildningarna bl.a på
gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMA och gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMV - och vad gäller IMV så får den utbildningen anordnas för Grupper eller för enstaka elever - så om det i gymn.antagningen står "för enskild", så gissar jag på att de menar att det inte en grupp elever som undervisning ska anordnas för utan på individuellt basis (med individuell studie-/handlingsplan).
Frågor och svar taggade med 'BII-urvalsgrupp' (3 st.)
-
Kan olika moderna språk höja meritpoäng?
Hej, jag fick min gymnasieexamen genom Komvux, där Franska 1 och 2 ingår som moderna språk i mitt gymnasieexamen. För att höja min meritpoäng har jag registrerat mig för Arabiska 3 och 4 som moderna språk. Är det korrekt att göra en...
Hej,man kan få meritpoäng både för kurser som ingår i examensbevis från gymnasiet eller komvux och för kurser som inte ingår i examensbevis. Med det högre... Läs hela svaret -
Hur påverkar mitt meritvärde av att läsa Engelska 7 på komvux?
Hej! Jag gick samhäll på gymnasiet och i trean när vi fick göra individuella val valde jag Matte 3b istället för Engelska 7. Från franska 3 och 4 samt matte har jag nått 2,5 meritpoäng. Den utbildningen jag vill läsa på universitetet...
Hejsan,ditt E från engelska 7 kommer att "blandas in" (alltså kommer betyget i eng7 räknas in i ditt snitt/jämförelsetal) men du vinner i vilket fall... Läs hela svaret -
Vad händer om jag får F i matte 3c?
Hej, jag riskerar att få betyget F i kursen Matte 3c, jag går teknikprogrammet i åk 3. Vad händer om jag inte lyckas få ett E innan kursen är slut? Kommer jag kunna göra om just den kursen eller måste jag gå om hela året med alla kurser? Om jag skulle få möjligheten att göra om den specifika...
Hej Simon, om du har godkända betyg i andra kurser, och endast får F i matte 3c, kommer du att uppfylla kraven för-att-uppna-gymnasieexamen>> och kommer få Examensbevis (och Grundläggande... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga