Simon
    Hej, jag riskerar att få betyget F i kursen Matte 3c, jag går teknikprogrammet i åk 3.

    Vad händer om jag inte lyckas få ett E innan kursen är slut? Kommer jag kunna göra om just den kursen eller måste jag gå om hela året med alla kurser? Om jag skulle få möjligheten att göra om den specifika kursen, har jag fortfarande samma möjligheter att söka in på högskola som en som har klarat alla kurser i gymnasiet utan kompletteringar?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Simon,

    om du har godkända betyg i andra kurser, och endast får F i matte 3c, kommer du att uppfylla kraven för-att-uppna-gymnasieexamen>> och kommer få Examensbevis (och Grundläggande behörighet till högskolestudier). Du kan med det dokumentet komma in på yrkeshögskola eller på högskola (där matte 3 ej krävs för Särskild behörighet). Ingengörsutbildningar på högskolenivå kräver alla lägst matte 3 godkänt, men inom yrkeshögskola kan man hitta många utbildningar som inte kräver matte 3 och till alla dem blir du behörig. Det är kanske smart att redan nu kika på www.yhguiden.se och välja några yh och söka. Varje yh söker man separat, direkt till skolan och på så sätt kan man söka jättemånga samtidigt och alla i första hand. Samtidigt kan du också göra ansökan till högskola/universitet. De ansöknignar påverkar inte varandra. Får du sedan flera utbildningsplatser, kan du välja senare - vilken av dem som du tackar Ja till.

    Om du inte uppnår kraven för gymnasieexamen, får du Studiebevis som kan kompletteras på komvux. till yrkeshögskola kan du bli antagen även med ett studiebevis, men inte till högskola.

    Det går att läsa upp F-betyg på komvux eller på en folkhögskola eller skaffa sig kunskaper genom självstudier och göra Prövning. Om du får högre betyg än F i matte 3c Efter det att du slutade på gymnasiet - är det Komplettering och du kommer med det prövas till högskoleutbildningar i BII, kompletteringsgruppen (det det ofta svårare att komma in pga den får färre platser tilldelade till sig).

    Hoppas mitt svar blir på något sätt till hjälp!

    ANNA