Molly

    Hej! Jag ska detta läsår gå ut nian och börjar sikta mot gymnasiet. Som mina tankar ser ut nu, tror jag att teknikprogrammet vore något för mig. Däremot känner jag mig osäker över de olika inriktningarna? Då jag bor i en liten stad har närmsta skola inte alla 5 inriktningar och därav måste jag redan nu tänka på dessa. Jag vill kunna läsa en civilingenjör utbildning efter jag tagit studenten, och på de allra flesta tycks fysik 2 samt Matte 4 krävas. Inriktning teknikvetenskap har jag uppfattat som det bästa då, men närmsta skola erbjuder bara design- och produktutveckling samt informations- och medieteknik I programfördjupande på design står både matte 4 och fysik 2 med, men jag förstår mig inte riktigt på hur det funkar? Så till min fråga, vad är skillnaden mellan vilka kurser som ingår i ett programs inriktning och vilka kurser som ingår i programfördjupande för programmet? Ser ingen som rekommenderar design för folk som vill läsa matte 4 samt fysik 2?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Molly!
    Inriktningskurserna är obligatoriska och kommer därför att erbjudas. Kurser inom programfördjupningen - finns det en lista (ganska lång sådan) på vilka kurser som får läsas som programfördjupning och den listan innehållet olika kurser för olika gymnasieprogram.
    Det är endast ett antal poäng som man måste uppnå + kurserna måste finnas på listan på vilka som får läsas som programfördjupning på just det programmet. Blir det lärarbrist eller schemakrockar, kan gymnasieskola välja att inte erbjuda fysik2 och matematik 4 på andra inriktningar på teknikprogrammet, än just inriktningen Teknikvetenskap
    Så, om du kommer in på TE/teknikvetenskap, då kommer du garanterat få läsa fysik2 och matematik 4. Om du kommer in på en annan inriktning på TE, så hoppas jag att du ska få läsa fysik2 och matte4, men det kan på förhand inte garanteras.

    Särskild behörighet till svenska utbildningar som leder till yrket Civilingenjör består av godkända betyg i gymnasiala kurser fysik2, kemi1 och matematik4. Även andra kurser kan krävas, beroende på inriktningen på civilingenjörsprogrammet (biologi 1 och kanske t o m biologi 2 kan krävas, och även kemi2, t.ex om civilingenjörsprogrammet har inriktning kemiteknik).
    Som tur är kan man komplettera efter gymnasiet. Om det skulle bli så att du inte - på gymnasiet- kan läsa fysik2 och/eller matematik4, då kommer du behöva komplettera efter gymnasiet. Det kan man göra på komvux, på folkhögskolorna, på basåren på högskolenivå eller skaffa kunskaperna genom självstudier och betyg - genom prövningar.

    Om du vill bli behörig till civilingenjörsprogrammen direkt efter gymnasiet, då är det säkrare för dig att söka till TE/inriktning Teknikvetenskap.
    Titta gärna på Programplan för TE>>
    Där ser du vilka inriktningskurserna är på varje av programmets inriktningar +  en lista på kurser som får läsas som programfördjupande. Det är 400 poäng som man ska samla på sig från den listan. Fysik2 och Matematik4 är 100p.kurser; de flesta gymnasiala kurser är på 100p., men fysik1a är på 150p. En kurs Laboratorieteknik är på 200p. Exempel: om du läser en annan inriktning på Teknikprogrammet än teknikvetenskap så kan du (om din skola erbjuder de kurserna) välja inom programfördjupningen Fysik2, matematik4 och laboratorieteknik (det blir sammanlagt 400p.).
    Gymnasieskolorna brukar skapa kortare listor på valbara kurser (som går att välja på just den skolan). Även om en skola har på förhand "lovat" att fysik2 och matte4 kommer erbjudas att välja till, kan en situation uppstå (t.ex ingen lärare finns som kan undervisa...) som gör det omöjligt för skolan att hålla sitt löfte.
    En annan orsak till varför en viss kurs ej kan erbjudas är att för få elever på skolan önskar läsa den valbara kursen.

    Liselotte