moa10

    Jag velar mellan att söka programmet Kandidatprogram i samhällsanalys eller Offentlig förvaltning och ledning vid Örebro universitet. Jag skulle vilja jobba som tex utredare eller handläggare på en myndighet eller kommun och undrar vilken av utbildningarna som är mest relevant. Undrar också om någon av dem är bredare och ger fler möjligheter/lättare att få jobb? Den ena leder till en kandidatexamen med sociologi som huvudämne och den andra statsvetenskap som huvudämne, är detta något som påverkar vilka jobb jag kan få?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Båda utbildningarna du nämner i din fråga, Kandidatprogrammet i samhällsanalys och Kandidatprogrammet i offentlig förvaltning och ledning, är relevanta(passande) för att arbeta inom offentlig sektor, inklusive myndigheter och kommuner. Beroende på dina intressen och karriärmål kan det dock finnas vissa viktiga skillnader som kan påverka ditt val.

    Här är några faktorer att överväga:

    Inriktning och fokus
       - Kandidatprogram i samhällsanalys kan ge dig en bred förståelse för samhällsfrågor och analytiska färdigheter för att hantera komplexa problem. Det kan vara särskilt relevant om du är intresserad av att arbeta som utredare eller analytiker. Kika gärna på framtid.se/yrke/utredare
       - Kandidatprogram i offentlig förvaltning och ledning fokuserar mer specifikt på förvaltningsfrågor, offentlig politik och ledarskap inom den offentliga sektorn. Det kan vara mer lämpligt om du är intresserad av att arbeta inom förvaltning eller ledning inom offentlig sektor.

    Examensinriktning
       - Även om båda programmen kan leda till arbete inom offentlig sektor, kan examensinriktningen påverka vilka jobbmöjligheter som öppnas för dig. En examen med sociologi som huvudämne kan vara mer inriktad på samhällsanalys och forskning, medan en examen med statsvetenskap som huvudämne kan vara mer inriktad på politik, förvaltning och ledning.

    Praktik och erfarenhet
       - Båda programmen, som du står i valet och kvalet mellan, kan erbjuda möjligheter till anställning inom offentlig sektor, men du kan behöva gå på praktik eller på ngt annat sätt skaffa dig arbetslivserfarenhet innan du kan få fastanställning, t.ex kan arbetsförmedlingen (AF) hjälpa till att få den så kallade "arbetspraktik" som är mycket värdefull för att bygga upp ditt CV och få insikt i olika arbetsroller och organisationer samt få fler kontakter inom de aktuella branscher.

    Flexibilitet och bredd
       - Om du vill hålla dina karriärmöjligheter öppna och ha en bredare kunskapsbas, kan det vara värt att överväga vilket program som erbjuder ett bredare utbud av kurser eller möjligheter att specialisera dig inom olika områden av intresse. Ställ den frågan till studievägledare på de institutioner där programmen ges.

    Det är också värt att notera att det inte finns någon "rätt" eller "fel" svar när det gäller att välja mellan dessa två program. Det bästa valet för dig beror på dina personliga intressen, mål och preferenser. Jag rekommenderar att du noggrant jämför programmen, deras kursinnehåll, inriktningar och eventuella extramöjligheter (som praktik eller utbytesprogram) för att fatta ett välgrundat beslut. Du får gärna att kontakta programansvariga och vid Örebro universitet för att få mer information och råd. Fråga t.ex om det finns Studerandeambassadörer eller om du kan bli "studerande för en dag" på vardera program (då kan du prova-på och vara med under en hel studiedag, sitta på föreläsningar och prata med de studerande och med högskolelärare, ställa frågor till dem.
    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!

    Studie- och yrkesvägledare