Daniel
    Hej!

    Jag undrar om du skulle kunna ge en bra förklaring på vad skillnaderna mellan Biomedicinprogrammet och Biomedicinsk analytikerprogrammet är?

    Jag är intresserad av att forska i framtiden på sjukdomar och läkemedel helst inom något läkemedelsföretag, min plan är att läsa master direkt efter kandidatprogrammet för att sedan bli doktorand. Vilket program är bäst att välja om man vill gå långt inom forskning?

    Är det egentligen inte nästan samma utbildning då man kan läsa master i biomedicin efter biomedicinska analytikerprogrammet också?
    • : En biomedicinsk analytiker studerar tre år för att slutligen få en legitimation som tillåter dem att arbeta inom sjukhus, där de hjälper läkare sätta diagnoser genom tester och laborationer. Alltså är det mer praktiskt, och arbetsmarknaden är i behov av biomedicinska analytiker för övrigt. Biomedicin är däremot ett program som ger en kunskapsbas till forskning och många biomedicinare väljer att doktorera direkt efter slutförd mastersutbildning. De är alltså renodlade forskare som kan jobba inom läkemedelsföretag, konsulter, universitet, etc. Jag rekommenderar att du läser Naturvetarnas rapporter om arbetsmarknaden, dessa är biomedicinska analytikers och biomedicinares fackförbund. Om du är främst intresserad av läkemedel finns även Apotekarprogrammet alternativt att du läser en farmakologimaster efter slutförd biomedicinkandidat.
    • : Okej jag förstår, tack! Men ja jag är intresserad av att tillverka läkemedel och att forska på till exempel cancer i framtiden. Nu undrar jag om jag inte skulle komma in på Biomedicinprogrammet i Lund och blir tvungen att läsa Biomedicinsk analytiker, finns det en liknande väg där om man läser vidare efter kandidatprogrammet? Till exempel om man läser master i biomedicin eller farmakologi, kan man inte sen då jobba för läkemedelsföretagen?
    • : En biomedicinsk analytiker kan mycket väl forska och doktorera. Jag rekommenderar att du kollar på kursöversikten över programmen och jämför BMA:s och biomedicins kurser för att se hur mycket de överlappar på de instituten du föredrar samt skickar frågor till programledare inom BMA-program i olika institut för mer ingående information. Du märker nog snabbt att BMA innehåller bl.a. många kurser om diagnostik vid samma stund som en biomedicinare studerar mer teoretiska ämnen. Kommer du inte in i biomedicinprogrammet (eller apotekarprogrammet) finns även möjlighet att tillverka läkemedel genom att först studera till receptarie och sedan ta masterprogrammet farmaci i Umeå universitet, vilket ger dig kunskaper motsvarande en apotekare och leder till apotekarexamen. Notera att en apotekare inte nödvändigtvis arbetar i apotek, utan kan precis som en biomedicinare forska. Utöver det kan vissa anse apotekarutbildningen en säkrare väg än biomedicin, då det ger legitimation att arbeta på apotek samt att det vanligtvis ger en högre lön än en biomedicinsk analytiker som jobbar på sjukhus.
    • Milla : Tack så mycket Alex!
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    BMA är en yrkesexamen och man mycket lätt får jobb på labbet på sjukhuset men man kan också läsa vidare på master programmet och på sikt bli forskare.

    Biomed programmet ger inte yrkesexamen och det är lite "oklart" var man kan jobba. Och om man ej kommer in på masterprogrammet finns det risk att bli arbetslös ... Vi känner några fall när folk efter Biomed programmet sökte BMA programmet för att kunna få yrkesexamen och jobb.

    Studie- och yrkesvägledare