auro

    Hej. Skolan jag går på har inte moderna språk, d.v.s. har jag bara alternativet att få poäng genom kurser som matte och engelska. Men eftersom jag tänkt läsa till civilingenjör och skolan inte heller erbjuder matte specialisering, kan jag bara nå upp till 2.0 poäng som max. Vad kan jag göra?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    HEJ, du kan tyvärr inte göra så mycket mer än att försöka få så höga betyg som möjligt i alla kurser du läser och att göra högskoleprovet. Att få några meritpoäng, över huvudet taget, är inte en rättighet. Det är en möjlighet som ibland finns och ibland saknas. Om du får alla A-betygen i alla kurser på gymnasiet och 2.0 meritpoäng, blir ditt meritvärde 22.0 och det är ett högt meritvärde. Det högsta möjliga är 22.5. Att du får möjlighet att få ganska många meritpoäng (2.0 av 2.5 möjliga) ska du vara glad över. Det finns elever som inte får möjlighet att ha några meritpoäng alls.
    Om det skulle bli så att du, direkt efter gymnasiet, inte kommer in på den eftergymnasial utbildning som du vill komma in på, kan du försöka komplettera efter gymnasiet (höja ditt meritvärde, göra en så kallad "konkurrenskomplettering").
    Gör högskoleprovet, då kommer du prövas även i HP-urvalet där du får en ny chans att komma in.

    Studie- och yrkesvägledare