Anonym
    Vi föräldrar har sedan lågstadiet påtalat att matten har varit ett stort bekymmer för vårt barn, åratal av uteblivet stöd eller delvis fragmentariskt stöd som efter påtryckningar av oss föräldrar som ibland satts in, dock utan nämnvärda utvärderingar och kontinuitet samt ett "helhetstänk", grova missar har gjorts genom åren anser vi föräldrar och detta är påtalat år efter år för inblandade upp till rektor och på kommunnivå. Det finns en koncentrationsdiagnos med i bilden sedan mellanstadiet. Insatser har aldrig på riktigt genomförts utan den absoluta övervägande inlärningen och övandet har skett hemma efter skolans slut med skolans goda minne och vetskap, alltsedan lågstadiet fram tills nu.
    Nu i 8:an så blev det inget betyg för första gången. Vid fråga hur detta kunde ske trots denna bakgrund av farhågor. Sager skolans special pedagog och rektor att "det är först nu" I 8:an man kan se detta...? Skolan vill backa tillbaka till 6:ans matte för att förankra kunskaperna för sonen.
    Vi föräldrar fattar ingenting, är det verkligen så här eller är det något som man bara häver ur sig för att slippa "ansvar" och ducka för problemet?
    Man har på skolan ett visst rykte om sig(enligt vissa föräldrar) att "pysa" elever med svårigheter istället för att använda sig av insatser då det endast räcker med att specialpedagogen bestämmer sig för att det "inte går" för eleven att lära sig pga av tex diagnos. Ingen pedagogisk kartläggning krävs tex har man sagt till oss.
    Sonen har haft betyg sedan 6:an och klarat alla utvärderingar samt nat.prov, men med visst stöd ibland som sagt.
    Vad är sant och vad är inte sant?
    Finns det studier som stöder skolans uttalande, att detta är riktigt, dvs att trots man har hängt med, dock med svårigheter, men med det enorma stödet hemifrån har vi fått ett E i alla år. Men nu kan man inte uppnå det längre.
    Tilläggas kan att vi inte sedan ett tag tillbaka i 8:an inte har hunnit med att stötta sonen riktigt lika mycket som förut med inlärningen hemma, då vi har fler barn som behöver vår tid, uppmärksamhet och kärlek.
    Vi upplever att då vi inte finns i lika stor utsträckning så raseras systemet och skolan fallerar. Nu är vi oroliga för slutbetyget i matte när man inte håller jämna steg med klassen längre utan jobbar med material från 6:an(vilket säkert kan behövas men insatsen är väldigt sen enligt oss föräldrar), då det är av stor vikt inför gymnasievalet.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    jag förstår att ni är oroliga inför betygen och speciellt med tanken på det kommande gymnasievalet.

    Jag beklagar att ni har haft det så tufft.

    Vid svårigheter med matten bör matteläraren göra "första bedömningen" och vid misstanke på att det kanske rör sig om dyskalkyli, be en speciallärare genomföra tester för att få fram om dyskalkyli finns med i bilden och i så fall - i vilken grad och omfattning.

    Om eleven har en diagnos, har eleven rätt till extrastöd. Exakt vilket stöd är det tyvärr svårt att svara på generellt. Det finns extremt många varianter av vad som eleven kan behöva. Sedan finns det tyvärr inte alltid de resurser som eleven behöver - att tillgå just där och just då, vilket är absolut inte bra. Återigen, jag beklagar detta.

    De råden jag kan ge er att ni

    1. kontaktar Skolverkets upplyssningstjänst och frågar vad de kan ge för förslag: 08-52733200 och tel.tid på vardagar kl.9.30-11.30 och kl.13.00 - 15.00;

    2. pratar med chefen för Utbildningsförvaltningen i er kommun, berättar vad som har hänt och påtalar att ni inte är nöjda och önskar omedelbar förändring;

    3. om ni anser att skolan har gjort fel, har ni rätt att anmäla till Skolinspektionen>>>.

    Tips om var gratis hjälp med matten finns - är Mattecentrum, som driver Räknestugorna>> och som även har lagt upp alla mattekurser på www.matteboken.se för självstudier och repetition /men det känner ni kanske redan till... tänkte att lägga till info om Mattecentrum i alla fall/.

    Bästa hälsningar och Lycka till!

    ANNA

     

    Frågor och svar taggade med 'senaredel av programmet' (7 st.)

    • Shey

      Ansöka till senare del av program genom fristående kurser?

      Hej! Jag går igenom mina alternativ för tillfället. Eftersom jag arbetar heltid, överväger jag att börja studera inför hösten 2024 eller våren 2025. Jag har märkt att det finns möjligheter att ansöka till senare delen av ett program där konkurrensen inte är lika intensiv. Hur många...

      Milla : : Hej! På heltid läser man 30 högskolepoäng per termin. Det är säkrare att försöka komma in i programmet från början (det är inte säkert att ansökan till senare del av programmet kommer att öppna längre fram).
    • Algebra

      Högskoleingenjör och sen civilingenjör?

      Hejsan! Jag har bra betyg och funderar på att gå civilingenjör. Jag har dock inte tillräckligt för att kunna komma in på just den skolan jag kanske drömmer om men kan enkelt läsa till eng 7 på komvux för att få extra meriten. Jag...

      Milla : : Hej,utbud av utbildningar kan förändras. Vilka masterprogram och på vilka lärosäten som kommer bli sökbara om några, t.ex 3 år, är det ingen Idag som kan (garanterat)... Läs hela svaret
    • m

      Hur funkar senare del av en kurs?

      Hej, jag under om hur senare del av kurser funkar. T.ex om jag går i bma programmet i Umeå den här hösten, men vill istället plugga i en annan studieort som t.ex Linköping. Behöver jag då gå om 1 år eller börjar jag terminen med ordinarie gruppen samtidigt? Kommer jag ta examen samtidigt som de...

      Mikael: : Hej, kontakta studievägledare på den institutionen där du vill ta ut examen … det går inte att ge ett generellt svar.
    • E

      När får man reda på vilka kurser man behöver komplettera?

      Vid antagning till senare del av program får man veta hur mycket och vad som kan tillgodoräknas i samband med sin ansökan. Får man veta vad och hur mycket man måste komplettera efter man har blivit antagen eller hur funkar det?

      Anna: : Hej E,antagning till "senare del av program" är lite av ett "undantag". Den öppnas om platserna på programmet befriades pga avhopp. Om ingen hoppar av, då... Läs hela svaret
    • Alexander

      Senare del av programmet?

      Hej! Jag har kommit in i civilingenjörsutbildning i medicinsk teknik i KTH, men jag känner att jag kom in i fel utbildning. Jag vill verkligen studera maskinteknik eller elektronik i Lund, så jag försökte bytta utbildningen i KTH och ansöka till senare del av...

      Anna: : Hej Alexander,så vitt jag vet spelar "universitetsstatus" ingen roll vad gäller komma in på senare del av programmet på ett svenskt lärosäte.VänligenANNA
    • Elif

      Möjligheter för byte till annan studieort?

      Hej! Jag går mitt första år som civilingenjör i Industriell Ekonomi. Orten jag vill byta från har inte lika höga antagningspoäng som det universitet jag vill byta till. Jag önskar att byta studieort till Göteborg, Chalmers, på grund av att...

      Mikael: : Beklagar besked om sjukdomsfall inom familjen. Har du tagit kontakt med utbildningsansvariga i Göteborg på det eller de programmen som du vill byta till? Vad fick du för svar från dem? Vi håller tummarna!
    • Herman

      Från högskoleingenjör till civilingenjör?

      Jag har hittat program på en teknisk högskola som erbjuder både treårig eller femårig utbildning. Om jag söker till båda (civilingenjör som förstahandsval) och kommer in på treårig p.g.a att jag inte hade tillräckligt ed poäng till femårig, finns det då möjlighet för mig att byta till femårig...

      Julia: : Hej Herman! Jo, det är möjligt att byta från Högskoleingenjör till Civilingenjör och det på olika "stadier" i utbildningen, i princip finns det möjlighet efter varje... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga