Anonym
    Vi föräldrar har sedan lågstadiet påtalat att matten har varit ett stort bekymmer för vårt barn, åratal av uteblivet stöd eller delvis fragmentariskt stöd som efter påtryckningar av oss föräldrar som ibland satts in, dock utan nämnvärda utvärderingar och kontinuitet samt ett "helhetstänk", grova missar har gjorts genom åren anser vi föräldrar och detta är påtalat år efter år för inblandade upp till rektor och på kommunnivå. Det finns en koncentrationsdiagnos med i bilden sedan mellanstadiet. Insatser har aldrig på riktigt genomförts utan den absoluta övervägande inlärningen och övandet har skett hemma efter skolans slut med skolans goda minne och vetskap, alltsedan lågstadiet fram tills nu.
    Nu i 8:an så blev det inget betyg för första gången. Vid fråga hur detta kunde ske trots denna bakgrund av farhågor. Sager skolans special pedagog och rektor att "det är först nu" I 8:an man kan se detta...? Skolan vill backa tillbaka till 6:ans matte för att förankra kunskaperna för sonen.
    Vi föräldrar fattar ingenting, är det verkligen så här eller är det något som man bara häver ur sig för att slippa "ansvar" och ducka för problemet?
    Man har på skolan ett visst rykte om sig(enligt vissa föräldrar) att "pysa" elever med svårigheter istället för att använda sig av insatser då det endast räcker med att specialpedagogen bestämmer sig för att det "inte går" för eleven att lära sig pga av tex diagnos. Ingen pedagogisk kartläggning krävs tex har man sagt till oss.
    Sonen har haft betyg sedan 6:an och klarat alla utvärderingar samt nat.prov, men med visst stöd ibland som sagt.
    Vad är sant och vad är inte sant?
    Finns det studier som stöder skolans uttalande, att detta är riktigt, dvs att trots man har hängt med, dock med svårigheter, men med det enorma stödet hemifrån har vi fått ett E i alla år. Men nu kan man inte uppnå det längre.
    Tilläggas kan att vi inte sedan ett tag tillbaka i 8:an inte har hunnit med att stötta sonen riktigt lika mycket som förut med inlärningen hemma, då vi har fler barn som behöver vår tid, uppmärksamhet och kärlek.
    Vi upplever att då vi inte finns i lika stor utsträckning så raseras systemet och skolan fallerar. Nu är vi oroliga för slutbetyget i matte när man inte håller jämna steg med klassen längre utan jobbar med material från 6:an(vilket säkert kan behövas men insatsen är väldigt sen enligt oss föräldrar), då det är av stor vikt inför gymnasievalet.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    jag förstår att ni är oroliga inför betygen och speciellt med tanken på det kommande gymnasievalet.

    Jag beklagar att ni har haft det så tufft.

    Vid svårigheter med matten bör matteläraren göra "första bedömningen" och vid misstanke på att det kanske rör sig om dyskalkyli, be en speciallärare genomföra tester för att få fram om dyskalkyli finns med i bilden och i så fall - i vilken grad och omfattning.

    Om eleven har en diagnos, har eleven rätt till extrastöd. Exakt vilket stöd är det tyvärr svårt att svara på generellt. Det finns extremt många varianter av vad som eleven kan behöva. Sedan finns det tyvärr inte alltid de resurser som eleven behöver - att tillgå just där och just då, vilket är absolut inte bra. Återigen, jag beklagar detta.

    De råden jag kan ge er att ni

    1. kontaktar Skolverkets upplyssningstjänst och frågar vad de kan ge för förslag: 08-52733200 och tel.tid på vardagar kl.9.30-11.30 och kl.13.00 - 15.00;

    2. pratar med chefen för Utbildningsförvaltningen i er kommun, berättar vad som har hänt och påtalar att ni inte är nöjda och önskar omedelbar förändring;

    3. om ni anser att skolan har gjort fel, har ni rätt att anmäla till Skolinspektionen>>>.

    Tips om var gratis hjälp med matten finns - är Mattecentrum, som driver Räknestugorna>> och som även har lagt upp alla mattekurser på www.matteboken.se för självstudier och repetition /men det känner ni kanske redan till... tänkte att lägga till info om Mattecentrum i alla fall/.

    Bästa hälsningar och Lycka till!

    ANNA

     

    Frågor och svar taggade med 'vårdlärare' (5 st.)

    • Hejsan123

      Vårdlärare på gymnasiet?

      Hej, efter sommaren så ska vi få en ny lärare i vård och omsorg, går andra året då. Och är det vanligast att en ssk blir ens lärare då? En ssk kan mycket mer och har bredare kunskaper än vad en undersköterska har. Vill...

      Anna: : Hej Frida!Vår erfarenhet är att en erfaren UNDERSKÖTERSKA, ibland med påbyggnadsutbildningen från en yrkeshögskola, alltså en Specialistundersköterska som också har gått... Läs hela svaret
    • Gustav

      Att bli vård lärare???

      Hejsan, Dröm att bli vård lärare Googlade på vissa hemsida då ofta man kräver 180 HP innan man ansöker till vårdlärare program. Även hörde man har varit förskol lärare eller grund lärare tidigare... Är det...

      Mikael: : Hej Gustav, för att bli behörig Yrkeslärare läser man på Yrkeslärarprogrammet (90 högskolepoäng som motsvarar 3 terminer på heltid). Så här brukar behörighet till... Läs hela svaret
    • Sanne

      Vad krävs för att bli Yrkeslärare ?

      Jag är undersköterska och har arbetat inom yrket i några år, räcker detta för att komma in på utbildning till yrkeslärare inom vård och omsorg ? Och isåfall vilka högskolor har denna utbildning i Skåne våren eller hösten 2018?

      Anna: : Hej Sanne, det du måste ha för att bli behörig till högskoleutbildning som leder till examen som Yrkeslärare>, är 1. grundläggande behörighet till... Läs hela svaret
    • Malin

      Vart kan man praktisera?

      Hej, jag går VO och ska praktisera till 2:an på troligtsvis ett ålderdomshem, jag har väldigt ledsamma kopplingar till det och undrar om det skulle kunna gå att praktisera någonannanstans? På t.ex psykiatrin, vårdcentral, sjukhus, tandläkare, naprapat, dietist, arbetsterapeut osv. Alltså om det...

      Milla : : Hej Malin, praktik på Vård- och omsorgsprogrammet ingår som en del i den "övergripande utbildningen" och det är de ansvariga för utbildningen som bestämmer var elever får ha sin praktik.... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga