Hejsan123

    Hej, efter sommaren så ska vi få en ny lärare i vård och omsorg, går andra året då. Och är det vanligast att en ssk blir ens lärare då? En ssk kan mycket mer och har bredare kunskaper än vad en undersköterska har. Vill verkligen ha en lärare som kan mer. Är det vanligast att en sjuksköterska blir lärare då? Dom har mycket mer kunskap?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Frida!
    Vår erfarenhet är att en erfaren UNDERSKÖTERSKA, ibland med påbyggnadsutbildningen från en yrkeshögskola, alltså en Specialistundersköterska som också har gått Yrkeslärarprogrammet (en utbildning på lärarhögskolan som motsvarar 3 terminer på heltid, men som ofta ges på deltid - t.ex på halvtid under 3 år) jobbar som Vårdlärare (yrkeslärare på gymnasiet).
    Jag håller inte riktigt med det du skriver i din fråga. Sjuksköterskor och Undersköterskor har olika arbetsuppgifter. Inom vissa områden har undersköterska mer detaljerad och aktuell kunskap än sjuksköterska. Eftersom eleverna på VO läser för att bli Undersköterskor och inte sjuksköterskor, så är det fördelaktigare att ha en lärare som i grunden är just undersköterska. Är läraren legitimerad yrkeslärare, då har bedömningen av experterna gjorts att hen har tillräcklig arbetslivserfarenhet och därför blev antagen till yrkeslärarprogrammet; sedan lärde hen sig pedagogik (hur man ska förmedla kunskaperna till eleverna) på yrkeslärarprogrammet. Hen som fick examen från yrkeslärarprogrammet och legitimation från skolverket och med det är "behörig" (rätt benämning LEGITIMERAD) lärare är bra förberedd inför sin uppgift att förmedla kunskaper och bedöma (sätta betyg) på de studerande.
    Jag hoppas att den nya läraren ni får är legitimerad (har alltså examen från yrkeslärarprogrammet och legitimation från skolverket). Ibland, tyvärr, får även obehöriga lärare undervisa. En obehörig lärare behöver inte per automatik vara "sämre" än en behörig lärare, men obehörig lärare har inte bevis på vad hen kan. Tanken är att alla lärare bör vara legitimerade men när det inte finns möjlighet att få tag på en sådan, får även "andra" undervisa (i så fall är det arbetsgivarens bedömning som gäller).