Malin

    Har en dotter som är mkt skoltrött. Hon har väldigt bra betyg ex A i matematik, fysik och kemi. Vill egentligen gå natur men osäker på om hon orkar med det så nu funderar hon på att gå ett yrkesprogram, barn och fritid. Om hon vill bli veterinär efter barn och fritid hur mycket extra tid tar det då och är det ett dåligt val. Ska hon försöka med natur?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Malin,
    i den situationen du beskriver skulle jag råda att ni tittar på NB, inriktning Djurvård. Inför utbildningen till Veterinär kommer kompletteringar behövas (i alla andra fall än om man går inriktning Naturvetenskap på NA). Eleven blir inte "mer behörig" till veterinärprogrammet på NB, inriktning Djurvård  än på BF, men man skaffar sig kunskaper och erfarenhet av djurvård vilket är jättebra att ha om man i framtiden vill bli Veterinär. Det finns också andra yrken inom djurvård och djursjukvård.  Ett antal yrken inom djursjukvård finns att läsa om på framtid.se/yrken/djurens-sjukvard

    Om kompletteringar inför veterinärprogrammet
    På alla yrkesprogram på gymnasiet har eleven rätt att läsa svenska 2 och 3 och engelska 6, men man måste säga om det på sin gymnasieskola. Har man tur kan man även läsa matematik 2a och kanske t o m 3b eller 3c redan på gymnasiet, och i så fall behöver eleven, vad gäller matematiken, komplettera endast med matematik4 (en kurs som på heltid kan läsas på 5 veckor).
    Även kemi, fysik och biologi behöver eleven komplettera inom. Kurser i fysik, 1a och 2, går på sammanlagt 250 poäng, vilket kan på heltid läsas på 12.5 veckor; kurserna i fysik och kemi går på sammanlagt 400poäng, vilket på heltid kan läsas på 20 veckor. Det är rimligt att anta att de kompletteringar kan göras på 2 terminer (ett läsår). Men om man på gymnasiet inte läser kurser för grundläggande behörighet (svenska 2,3 och engelska6) ock inte heller matematik på högre nivå än matte 1a, som är en obligatorisk kurs på yrkesprogrammen, då kommer det ta längre tid än 1 läsår. Det kommer i så fall ta minst 3 terminer, men kanske 2 år, alltså 4 terminer.

    För att korta ner kompletteringstiden och även ha mer flexibilitet i var man kan komplettera efter gymnasiet, rekommenderas det att läsa svenska 2,3 och eng6 och även mer matematik, i alla fall matte 2a (men helst även matte 3b eller 3c) för att i så fall kan eleven, förutom komvux eller folkhögskola, även komplettera på naturvetenskapligt basår på högskolenivå:högskola eller universitet.

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    SYV Mikaels förslag tycker jag är mycket bra! Men jag vill även tipsa om VO-programmet. Veterinär är ett yrke inom "medicin"/djursjukvård (medicinsk vård för djur och människor har både skillnader men även många likheter). Därför är även VO en bra grund för vidare studier på veterinärprogrammet. Kompletteringar kommer dock behövas om man senare vill komma in på veterinärprogrammet, precis som efter NB som SYV Mikael hade på förslag.