Jonas
    Hej!

    Jag känner mig helt hopplös. Jag började ett 3-årigt kandidatprogram förra hösten och flyttade till en ny stad. Har nu gått ett år. Redan när jag började var jag osäker, och hade som inställning att bara gå där i ett år. Jag ville hellre gå en annan utbildning i en annan stad, men kom inte in.

    Jag kände verkligen för att börja plugga, så jag hoppade på programmet ändå. Jag har haft mycket beslutsångest över vad jag egentligen vill byta till. Programmet jag gått nu har inte känts rätt. Främst pga staden och den sociala miljön, samt jobbmöjligheter.

    Jag sökte till ett annat program nu till hösten, men kom inte in. Nu måste jag gå kvar på detta program ett år till innan jag kan byta, vilket känns riktigt jobbigt. Jag tog csn för året som nu gått, men det känns riktigt fel att fortsätta ta csn om jag ändå tänker hoppa av nästa år. (Slöseri på de 6 år det är möjligt att få)

    Jag är inte sugen på att jobba ett år, men funderar ändå på det och samtidigt plugga upp betygen. Går det att registera sig till vissa kurser på programmet man går, så att man bara pluggar, säg 50%? Så att jag fortfarande kan bo kvar i min studentlägenhet och kanske ha ett extrajobb istället för att ta csn. Eller bör man ta studieuppehåll? Är det ens möjligt

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du beskriver en svår situation som du har hamnat i. Du kan ansöka om studieuppehåll men för det första, så är jag inte säker att den ansökan blir beviljad, och, för det andra så kanske du inte får bo kvar i studentlägenheten i så fall, om du inte studerar. Om du "registrerar dig på kurserna" på deltid t.ex på 50%, så måste du få godkända betyg i kurserna som du ska läsa (om du tänker fortsätta ta studiemedel; läser man på 50% har man rätt till studiemedel på halvtid). Kan du få jobb, så finns det klara fördelar i att jobba: lön, arbetslivserfarenhet, kontakter, referenser och socialt samvaro med kollegorna är några av de fördelar man får om man jobbar (det vet du säkert om själv, men jag tänkte att jag nämner det i alla fall :).

    Vad gäller "plugga upp betygen" så tänk på att i fall du har godkända betyg från gymnasiet eller från komvux på gymnasial nivå, så är det prövningar som gäller. Komvux lär inte ge plats på kurserna i vilka du redan har godkända betyg. Tyvärr kan det vara rätt svårt att hitta var man kan göra prövningar och sedan är det inte säkert man får högre betyg på prövningen än det man redan har (men i så fall är det bra att veta att högsta betyget gäller, om man har flera betyg i samma kurs, alltså).
    Har du redan nu max antal meritpoäng? Om inte, så kanske du kan läsa t.ex engelska 7 som ger 1.0 meritpoäng eller högre mattekurser? Läs gärna information på gymnasieGuiden.se/meritpoäng
    Om prövningar (sammanfattande, förklarande information) se gärna https://www.fragasyv.se/info/provning
    Du kan boka tid med SYV på komvux (i den kommunen där du är folkbokförd) och få svar på frågan om hur du kan höja ditt meritvärde - ex.om du inte har max meritpoäng, så kanske du kan läsa kurser som ger meritpoäng.
    Fundera också på om det finns "liknande yrken" eller "liknande utbildningar" - "mot" det du har tänkt dig skaffa... Kika också på andra studieformer än endast högskola-universitet. T.ex finns många spännande utbildningar inom Yrkeshögskola: se www.yhguiden.se
    Några exempel på vilka utbildningar som kan finnas inom yrkeshögskola:
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/skogsplanerare
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/teknikinformatör
    utbildning/salj-marknadshogskolan/key-account-manager
    utbildning/ec-utbildning/cloud-infrastrukturspecialist
    utbildning/ec-utbildning/cad-konstruktör
    utbildning/teknikhogskolan/automationsingenjor-robotik
    utbildning/teknikhogskolan/net-utvecklare

    Studie- och yrkesvägledare
    • Jonas : Tack så mycket för svaret! Så om jag bara registrerar mig på 50% av kurserna på mitt program, kommer jag inte på något sätt bli ”utkastad” från programmet? Kan jag hålla på så hela året, så att jag fortfarande kan bo kvar i lägenheten? (Medan jag jobbar 50%) Och angående att läsa upp betygen så har jag tänkt läsa engelska 7 och matte 5 som jag inte tidigare läst. Dessutom behöver jag läsa upp ett ytterligare ämne för att komma in. Är det möjligt då att göra prövning i 3 kurser?
    • Milla : Om du inte läst kurserna förut, så sök i första hand att läsa kurserna på komvux (speciellt den kursen som du behöver för behörighet bör du kunna få plats på komvux för). Det är lättare att få högre betyg om man studerar/läser kurserna, jämfört med prövningar. Till prövningen förbereder du dig på egen hand. Svårt också att hitta var man kan göra prövningar, så sök i första hand läsa på komvux, är mitt råd. ... Vad gäller att inte bli "utkastad" ur programmet, så kan jag inte svara på - om hur det funkar på just ditt lärosäte (kan vara lite olika på olika lärosäten och även på olika institutioner på samma lärosäte) - det är bäst du frågar personal på din institution om det. Jag förstår att du vill bo kvar i studentlägenheten men det är samtidigt många andra som också behöver bo någonstans och om de läser på heltid och "på riktigt" (alltså vill verkligen skaffa sig den utbildning som de läser) och kanske tvingas sluta på utbildningen endast på grund av att de inte har någonstans att bo - så är det en stor samhällsekonomisk förlust för samhället + en personlig mer eller mindre "katastrof" för personen... Tanken är att man ska läsa "på riktigt" om man ska bo i studentlägenheten, det tror jag du själv förstår också. Men jag kan absolut förstår att "man är sig själv närmast" och även du behöver någonstans att bo... .
    • Milla : Gör högskoleprovet. Även om du kanske gjort högskoleprovet förut, gör det så många ggr du kan. Högsta resultatet kommer att gälla. Om du läser eng7 och matte5 + det där ämnet som du behöver för särskild behörighet har du även genom de studierna bättre förberett dig inför högskoleprovet. ... Undrar: hur säker är du att du verkligen vill läsa den där "andra utbildningen" som du gärna vill komma in på? Se om du kan bli Student-för-en dag (alltså "prova på") - sitta på föreläsningar, följa med under en hel dag? Du kan i alla fall fråga om det på den institutionen (t.ex fråga studievägledaren) där utbildningen ges. Det skulle bli jättetråkigt om du kämpar för att komma in och sedan upptäcker att det är inte riktigt det du egentligen vill.
    • Jonas : Tack igen. Ja, jag är inte helt säker på att jag vill gå den utbildningen heller. En som jag hellre vill gå ligger i den stad jag redan bor i, och jag är inte sugen på att gå kvar på detta universitet. Därför försöker jag komma in på en rätt snarlik utbildning i en annan stad, men som egentligen inte är helt intressant innehållsmässigt. Jag håller med om att det känns fel att bo i studentlägenhet om jag inte tänker slutföra programmet. Jag har också all behörighet för programmet, men jag behöver matte 5 och eng 7 för extra merit. Och även det kommer inte räcka, utan jag måste göra prövning på ett annan ämne för att få upp betygen ytterligare. Vilket ämne det ska vara vet jag ej. HP har jag gjort några gånger, och är rätt nära att komma in. Men tvivlar på om 2 försök till kommer räcka.
    Läs alla kommentarer