aa5c

    Hej, Jag ska börja gå i åttan efter sommaren och jag tycker att uppgifterna i skolan är ganska lätta som gör att jag inte anstränger mig, jag har A i några ämnen som Engelska, Matte, No, etc. I December tog jag också SAT och fick ett 1360 av 1600 eftersom jag inte pluggade. Skulle jag kunna hoppa över en eller några årskurser eller i alla fall kunna ta matte på ett gymnasium?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag råder dig prata med dina vårdnadshavare (jag antar att du ännu inte fyllt 18 år) och att om de tycker att det skulle vara OK för dig att "hoppa över" årskurs 8 och börja i årskurs 9 till hösten, att de tar kontakt med rektorn på din grundskola. Rektorn kan tillfråga dina lärare och om de också bekräftar att du är så duktig att du kan klara studier i årskurs 9 utan att ha gått årskurs 8, så kan rektorn bestämma att du kan börja "nian" i stället för "åttan" till hösten.
    Det tycker jag skulle vara "bästa lösningen" för att om du läser årskurs 8 nästa läsår och vill sedan "hoppa över nian" så kommer det med stor sannolikhet inte att gå; detta för att du behöver betygen från vårterminen i årskurs 9 för konkurrens om gymnasieplats.
    Vad gäller försöka få betygen i gymnasiematte redan på grundskolan, så avråder de flesta sakkunniga från det -- detta för att det ger mycket sällan några fördelar under gymnasiestudier. Däremot att skaffa sig så djupa kunskaper som möjligt och bli utmanad inom grundskolematten av sin mattelärare är bra och det är t o m elevens rättighet att få svårare (anpassad) undervisning. Matteläraren bör om hen ser att du är för duktig för "vanlig undervisning" ge dig extrauppgifter, anmäla dig till mattetävlingar och/eller "utmana" dig på andra sätt.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Studie- och yrkesvägledare