Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    tuff situation. CSN förlänger inte "veckorna med studiemedel", så det är klurigt hur man ska försörja sig.
    Fundera på om du kan söka läsa på komvux, vid sidan av dina studier på tandläkarprogrammet - då tar du av studiemedels-potten på gymnasienivå (för studier på komvux, alltså); jag kan inte garantera att komvux tar in dig på några kurser, men du kan i alla fall ansöka - det är till komvux i den kommunen där du är folkbokförd som du söker till.

    En annan tanke jag har är att du försöker få sommarjobb och/eller extrajobb
    Fundera också på din familj och vänner skulle kunna hjälpa dig - t.ex genom små privata lån från många olika personer (och du betalar tillbaka sen när du börjar jobba som tandläkare).
    SMS-lån vill jag avråda ifrån (det är väldigt höga räntor på de lånen).
    "Vanlig" banklån tror jag inte du kan få - men du kan fråga på bankerna om det.
    Ännu ett förslag är att du tar studieuppehåll (försök i så fall få Platsgaranti, så att du garanterat ska kunna komma tillbaka till dina studier) och jobbar i t.ex ett år, lever så snålt du kan och sparar pengar så att du sedan ska ha råd att fortsätta dina studier mot tandläkarexamen.
    Hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp!

    Studie- och yrkesvägledare