Adde

    Hej! Jag funderar på att byta skola till en annan, har för det mesta godkänt i de flesta ämnena men MA2B lär vara tveksamt om jag kan bli godkänd i. Jag går EK programmet, men har gått om 2an nu då jag bytte linje men sedan senare bytte tillbaka till EK programmet, till en annan skola då det var försent att börja ÅK 3. Men till frågan, är det smart att söka om till åk 1 på den skola man vill gå i för att sedan kanske bli uppflyttad om man kan uppvisa godkända betyg? Har sett att ni gett det tipset till andra. Jag hat skickat mail till antagningen nu och omvalet stänger den 3 maj, men förhoppningsvis får jag uppgifterna innan det. Men om det stänger den 3 maj, betyder det att det stängs just den 3 maj eller den 3 maj klockan 23:59 tex? Varför jag frågar detta är för att det kanske blir lite stressande nu, då jag får kontakt med dem på tisdag 2a maj om de då är lediga den 1a maj på måndag. Tack på förhand! Mvh Adam

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det finns inga nackdelar för dig att söka till år1på gymnasiet och det kan du göra t o m det året du fyller 19 år. Du bör göra anmälan inom val- eller omvalsperioden. Vilken tid den 3 maj som antagningen i din del av Sverige stänger, vet jag inte - det kan t.ex vara kl.12 mitt på dagen, kl.16 eller vid midnatt mot nästa dag... det är olika som antagningskanslierna gör. Men det bör stå på hemsidan för gymnasieval ang.datumen och klockslagen. Jag vet inte om du kan se datum och klockslag om du inte är inloggad (det är också olika hos olika gymnasieantagningskanslier), se om du kan få fram de uppgifterna även när du inte är inloggad. Tips! försök få hjälp av en SYV på din gamla grundskola eller av utbildningsförvaltningen i den kommunen där du är folkbokförd. Det är möjligt att undantag ej kan göras och efter det att antagningen har stängt för omval, blir det Sen ansökan och då ställs man sist i kön efter alla behöriga sökande, oavsett hur höga betyg från grundskolan man har.
    Att du söker till år1 via gymnasieantagningen förhindrar inte dig att även försöka byta skola på annat sätt eller från att fortsätta läsa på din nuvarande utbildning.
    ang.matte... du skriver att det är tveksamt om du blir godkänd i matematik 2b. Här tänker jag på att ES/media är ganska likt Ekonomiprogrammet men man behöver inte läsa mer matte än matematik 1b på den utbildningen. Även HU/kultur är inte helt olikt Ekonomiprogrammet och man behöver inte heller läsa mer matte än endast 1b. Kika på information på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/ES/estetik-och-media och gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/HU/kultur
    Om du vill söka till Ekonomiprogrammet, då kanske är det fördelaktigt för dig att söka till EK/juridik i så fall (för att slippa behöva läsa matte 3b).

    Studie- och yrkesvägledare
    • Adde : Tack så jättemycket för hjälpen och för snabbt svar! Men när det gäller byte från EK till ES/HU så blir det väl så att man behöver gå om från 2an i alla fall isåfall då man läser olika kurser?
    • Milla : Ja, med störst sannolikhet kommer du behöva gå om år2 om du kommer in på ES/media eller HU/kultur. Men på EK så kommer du ha matte 2b in i ditt examensbevis även med F i kursen och på inriktningen EK/ekonomi även matte 3b. Du kan ta ut examensbevis med matte 2b och 3b betygsatta med F. Det drar ner meritvärde genom att ditt snittbetyg blir lägre. Och du blir ändå inte behörig till utbildningar som kräver matte 2 eller 3, så de betygen är i så fall endast en belastning för dig.