Floppan

    Jag undrar om det finns ett bra sätt att lista ut vad för yrken det är lätt att få jobb i för specifika städer? Om man t.ex vill bo i Jönköping i framtiden, och ligger lite i kläm med vad man ska utbilda sig till?

    Jag har 90hp avklarat som jag kan använda för att bygga egen kandidat, så har möjlighet fortfarande att välja vilket ämne jag ska specialisera mig i. Är även öppen för YH. Vill helst inte börja om på ny kandidatprogram då jag har hp i neurovetenskap och UX-design.

    UX är otroligt roligt, men det är riktigt svårt att få in en fot som junior. Speciellt om man är som mig, som inte är så bra på den grafiska design delen, utan mer analytisk med design lösningar. De vill gärna se att man även har det visuella ögat.. (har pratat med flera som tagit examen, de flesta får inget napp om man inte har båda delar) Jag är intresserad av teknikinformatör, verksamhetsutvecklare, digitaliseringsutvecklare som exempel på lite olika spår. Men öppen för andra yrken, kan ju finnas något riktigt roligt jag inte visste fanns!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    jag vill börja svara med följande information: den här YH-utbildning till Teknikinformatör är fortfarande öppen för ansökan nu (5 okt 2023) är den här distansutbildning som ges från Malmö: se yhguiden.se/utbildning/hermods-yrkeshogskola/teknikinformatör - det är på distans, så man behöver inte flytta till Malmö. Du förlorar inget på att göra ansökan. Det går alltid bra att tacka Nej till erbjuden studieplats. Kommer du in, får besked ANTAGEN kan du då ta ställning till om du vill tacka Ja eller Nej. Utbildningen till teknikinformatör är ganska kort, så man "förlorar inte så mycket tid" även om man sedan ej ska jobba som just teknikinformatör, så jag tycker absolut att du bör ansöka!

    Det finns heller ingen begränsning på hur många olika yrkeshögskoleutbildningar du kan söka samtidigt + du kan även samtidigt också söka jobb samt söka utbildningar inom andra skolformer t.ex inom högskola-universitet, KKU, folkhögskolor, komvux och hos privata skolor

    Med det sagt, så förstår jag att du inte kan/vill söka "hej-vilt" vad som helst och se var du kommer in och bestämma sedan om du vill läsa den utbildning eller inte. Att lista ut behoven på arbetsmarknaden i en viss stad kanske inte är en så dum idé, dock vet jag inte riktigt hur man skulle kunna få ett tillförlitligt svar på den frågan. Du kan fråga på Arbetsförmedlingen i den aktuella staden (de kommer troligtvis svara att lärare, sjuksköterskor och några andra bristyrken får alltid jobb men du förlorar inget på att fråga AF, så gör det - berätta sedan för oss här, på Fråga SYV vad du får för svar från AF)!
    Vidare kan du titta på vilka företag och organisationer som finns i den aktuella staden och vem de anställer. "Problemet" här är att på varje företag och i varje organisation finns många olika yrkesroller och du behöver ju bara "en plats"... så det räcker att någon bestämmer sig plötsligt att sluta på jobbet av ngn anledning så blir den positionen ledig och ett anställningsbehov uppstår men... då kan de ansvariga bestämma för att inte anställa utan "effektivisera" så att 9 personer ska göra 10personers jobb (inte så ovanligt, faktiskt). Företag och organisationer kan också flytta till andra delar av Sverige och även till utlandet. De kan lägga ner helt och nya aktörer kan komma ut på arbetsmarknaden ... så, det är rörelse och förändring som ständigt sker. Och du behöver fortfarande bara "en plats" som kan uppstå på grund av ngn blir föräldraledig och sedan inte kommer tillbaka till sitt gamla jobb, så får du först vikariat som sedan kan övergå till fastanställning.
    Det görs arbetsmarknadsprognoser (om det är det bra att fråga på Arbetsförmedlingen) men de kan också slå fel. T.ex vem kunder på förhand förutse covid-19? eller kriget i Ukraina, att det skulle starta just då det startade? Det är mycket som kan hända som ingen kunde förutspå och som kan förändra situationen, bland annat på arbetsmarknaden, väldigt mycket och ibland också ganska plötsligt.
    Det är bra att du tänker på att du vill utbilda dig till ett "riktigt jobb" men många ggr blir det så att om man fördjupar sig i ngt som man verkligen gillar och blir mycket bra på då kommer jobbmöjligheterna att dyka upp... det kan dock ta tid... man kan behöva "kämpa" och hoppa mellan korta vikariat, sommarjobb, timmar-vid-behov i några år men sedan brukar det lösa sig (jag kan givetvis inte lova ngt men om du försöker ge sig i ngt som du inte gillar och inte är duktig på, så blir det troligtvis inte bra, så det är bättre att satsa på det du gillar och kan bli mycket bra på, tycker jag och kanske flytta till en annan stad om det skulle visa sig att ett passande jobb finns där).

    Studie- och yrkesvägledare