Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    För att kunna, i Sverige, få jobb som socialpedagog kan du antingen läsa en Folkhögskoleutbildning, en Yrkeshögskoleutbildning på två år eller en treårig akademisk utbildning, på Socialpedagogiska programmet (180hp), som leder till en kandidatexamen. Utbildningar (allmänt sett) som är på "distans" kan innehålla obligatoriska träffar på skolan, så kallad "distans med obligatoriska träffar". Utbildningsutbud förändras, så man får kika på det kontinuerligt (och speciellt vad gäller Yrkeshögskola där nya utbildningar kan dyka upp nästan när som helst).
    Just nu (mitten av oktober 2023) kan jag hitta endast en KBT/socialped.utbildning inom yrkeshögskola, som ges av Västerås-yrkeshögskola men som inte är på distans, utan i bunden form. Kika gärna på information om den utbildningen på yhguiden.se/utbildning/vasteras-yrkeshogskola/socialpedagog-inriktning-kbt
    Nya YH-utbildningar kommer att släppas ut i jan-febr 2024 så får vi hoppas att minst en passande för dina önskemål utbildning kommer då att dyka upp!
    Du får gärna kika på yrkesbeskrivningen socialpedagog på www.framtid.se
    I yrkespresentationen ser du även förslag på utbildningar - bland annat hos privata skolor; se t.ex expressas.se/produkt/socialpedagog-inriktning-kbt - vad jag förstår av informationen på den sidan så är utbildningen på distans, men du bör kontakta skolan själv för mer information.
    Folkhögskoleutbildningar? Se folkhogskola.nu/socialpedagog&distance
    Exempel: folkhogskola.nu/sok-skolor/Stockholms-lan/Tollare-folkhogskola/Kurser/2023ht/tolvstegsterapeut-med-kbt-inriktning---distans

    Studie- och yrkesvägledare