anonym 1995

    Godeftermiddag! Jag har läst lite om socialpedagog inom yrkeshögskola och att, man arbetar med människor inom olika saker. Det kommer upp mycket inom behandlingshem och missbruksproblem och inom skola. Vad gör en socialpedagog inom skola och vilka uppgifter utför en socialepdagog? Kan en socialpedagog arbeta inom olika organtisationer exemepl för hemlösa eller på fritidsgård? Kan en socialpedagog arbeta för socialtjänsten och inom andra myndigheter som migrationsverket eller försäkringskassan ?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    det vi vet om yrket Socialpedagog berättar vi i presentationen på framtid.se/yrke/socialpedagog
    Du kan också i platsannonser (annonser om lediga jobb) se vilka arbetsplatser som söker anställa socialpedagoger och vad som står om arbetsuppgifterna. Eftersom yrket är icke-reglerat ( i alla fall som det är nu, sommaren 2023) så får arbetsgivare egentligen anställa som socialpedagog med vilken utbildning som helst, enligt eget tycke och smak.
    Du får gärna fråga utbildningsansvariga på utbildningar som leder till yrket socialpedagog var deras före detta studerande jobbar idag.

    Studie- och yrkesvägledare
    • anonym 1995 : skulle ni vänligen, snälla kunna länka skolor. Där jag kan lättare kontakta eller ge ut uppgifter till utbildningsansvariga, så jag kan kontakta? Går det också att kontakta exempel försäkringskassan och prata med ansvarig och fråga ifall socialpedagog anställs?
    • Milla :

      Ett råd: fyll i formuläret som du ser i yrkespresentationen på framtid.se/yrke/socialpedagog - så får du tips på utbildningar som leder till det yrket. Vad gäller jobba på försäkringskassan, så finns det Handledartjänsterna där gymnasiekompetens räcker och eftergymnasial utbildning krävs inte, och så finns det jobb som Utredare på FK, se framtid.se/yrke/utredare-forsakringskassan och för utredartjänsterna ställs det som ett krav att man antingen har 3-årig akademisk utbildning (alltså från högskola eller universitet) inom i princip vilket kunskapsområde som helst eller att man har mångårig erfarenhet av att arbeta som utredare, t.ex för ett försäkringsbolag. Om du läser socialpedagogisk utbildning på universitetet i minst 3 år, kommer du uppfylla de kraven som ställs på de som söker jobb som Utredare på FK men det betyder inte per automatik att du får det jobbet. Försäkringskassan kan också under tiden ändra de kraven de ställer på arbetssökande som vill jobba på FK.