Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Du skriver om "ganska stor social ångest" som du har... jag tänker då på hur du ska jobba sen, efter utbildningen? Det är enligt min erfarenhet inte möjligt att jobba som socialpedagog på distans. Om du inte har gå utbildning på plats, hur ska du senare jobba "på plats" (det är det jag undrar kring...).
    Men som direkt svar på din fråga om chans att få jobb, så kan olika arbetsgivare tänka olika. Studera på distans är inte ovanligt. Anledningarna är ofta att man bor på "fel ort", eller att man jobbar samtidigt som man studerar. OBS! distans är ett samlings-ord för olika skolformer, t.ex kan det förekomma distans med ganska många obligatoriska träffar på skolan som kan vara i flera dagar åt gången. Det inte heller ovanligt att man har en "introduktionsvecka" i början av utbildningen, då ska man vara på skolan och då blir det långa dagar den veckan... och sedan träffar under utbildningens gång (några ggr under terminen).
    En sak jag tänker på är att det brukar ofta vara svårare att komma in på "samma utbildning" på distans, jämfört med bundet/på plats. Anledningen är att flera söker distans (alla kan ju inte flytta "hur som helst" t.ex på grund av familjen, ekonomin eller andra orsaker) och utbildning på distans sökes av sökande från hela Sverige och t o m av de som bor utomlands och speciellt svårt blir det att komma in på utbildningen som ges på distans utan träffar (stor konkurrens till sådana utbildningar).

    Studie- och yrkesvägledare