Levszan

    Hej! Jag har läst en termin på socionomprogrammet på Linnéuniversitetet. Som många andra som söker programmet, så var jag osäker på vad jag ville bli, och tänkte att en bred utbildning skulle passa mig bra. Men också som många andra så börjar man tvivla på om det är rätt utbildning man har valt. Jag tycker det är intressant med samhälle, psykologi och kontakten med människor. Men känner på ett sätt att jag kan få den kontakten med människor, som för den delen inte lider av alla möjliga problem, i andra yrkesområden också. Jag var inne på polisutbildningen, beteendevetenskap och tillslut landade jag i socionomprogrammet. Ifall jag tycker att arbeten som socialsekreterare, biståndshandläggare eller kurator inte passar mig, kan jag då söka något inom liknande områden som passar mig mer? Exempelvis något inom HR, chefspositioner i andra områden eller kan jag utbilda mig vidare i något för att bli mer attraktiv inom ekonomi, administration osv.? Är socionomutbildningen meriterande i de olika yrkesområdena? Jag vet att det är helt upp till arbetsgivaren, men är det något som de tittar på? Är jag fast i att jobba i socialtjänsten eller andra myndigheter? Kommer jag kunna söka något jobb inom ett företag t.ex? Kan jag t.ex jobba som personalansvarig i en byggfirma? Jag vet att det är en bred utbildning..., men hur brett kan jag sträcka mig?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    med examen som socionom har du en bred kompetensprofil som kan vara till nytta i olika arbetsområden, inte bara inom socialtjänsten eller myndigheter. Även om utbildningen är inriktad på socialt arbete och människors välfärd, så utvecklar du också färdigheter som kan vara efterfrågade inom andra sektorer och branscher.

    Här är några exempel på andra områden där socionomutbildningen kan vara användbar och där du kan arbeta med människor utan att nödvändigtvis fokusera på deras problem:

    1. **HR och personaladministration:** Din förståelse för människors beteende och behov kan vara värdefull inom HR, där du kan arbeta med rekrytering, personalutveckling, konflikthantering och personalvård.

    2. **Chefspositioner och ledarskap:** Dina färdigheter inom kommunikation, problemlösning och relationshantering kan göra dig lämplig för chefspositioner inom olika branscher och sektorer. Du kan till exempel bli en teamledare, projektledare eller avdelningschef.

    3. **Företagsrådgivning och konsultation:** Många företag och organisationer behöver expertrådgivning inom personalfrågor, organisationsutveckling och socialt ansvarstagande. Din kunskap och erfarenhet som socionom kan vara till nytta för att erbjuda konsulttjänster inom dessa områden. Kika t.ex på framtid.se/yrke/organisationsutvecklare & framtid.se/yrke/konsult

    4. **Utredningsarbete och rättssystemet:** Din kompetens inom att analysera och utreda komplexa situationer kan vara användbar inom rättssystemet, exempelvis som utredare eller rättshjälpsassistent.

    5. **Socialt entreprenörskap och välgörenhetsorganisationer:** Om du är intresserad av att arbeta för social förändring och positivt samhällsengagemang kan du överväga att starta eller arbeta för ideella organisationer, välgörenhetsorganisationer eller sociala företag. Kika gärna på framtid.se/yrke/social-entreprenor

    Din socionomutbildning kan vara meriterande i dessa olika yrkesområden, särskilt om du kan visa hur dina kunskaper och erfarenheter är relevanta för de specifika arbetsuppgifterna och kraven i den aktuella yrkesrollen. Det kan vara bra att komplettera din utbildning med praktisk erfarenhet, volontärarbete, eller eventuellt vidareutbildning inom det specifika området du är intresserad av att arbeta inom. Men det är absolut möjligt att bredda dina karriärmöjligheter och inte vara begränsad till att arbeta inom socialtjänsten eller myndigheter.

    Studie- och yrkesvägledare