Nelly
    Hur lätt är det att få jobb utomlands med en svensk socionomutbildning? Jag har nämligen som mål att jobba utomlands men vill plugga i Sverige. Jag funderar på om det är värt att studera kandidatprogrammet i globala studier bara för att få bättre chanser att få jobb utanför Sverige eller om jag ska plugga Socionom som jag egentligen är mer intresserad av men jag vet ju inte hur stor chansen att få jobb är med den utbildningen utanför Sverige. Jag tänker också att det borde vara svårt att få jobb utomlands i och med att socionomutbildningen innehåller juridik som är olika för alla länder. Kommer det vara ett stort problem så att man måste läsa upp det i det land man flyttar till?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Nelly,
    "utomlands" är väldigt brett... det är olika regler och villkor i olika länder.
    Allmänt sett, är det oftast fördelaktigt att skaffa sig utbildning i just samma land där man senare vill arbeta - därför att utbildningar är anpassade till lagar, regler, villkor och arbetsgivarnas önskemål i samma land.
    Vi på Fråga SYV kan tyvärr inte svara ang. hur lätt eller svårt det blir att få jobb "utomlands" med den svenska soionomutbildningen.
    Jag gissar på att inom Norden - i t.ex Norge eller Danmark blir det betydligt lättare än i andra delar av landet... för att utbildningar och arbetsmarknaden inom Norden är mer lika varandra; sedan inom EU är det också lättar än utanför EU...
    Hälsningar
    Mikael