Paulina
    Hej, jag ska börja plugga till florist på yrkeshögskola. Jag är dock väldigt osäker på om jag kommer tycka om det, känns lite som 50/50. Så som jag har förstått det kan man få problem med CSN i framtiden om man helt plötsligt hoppar av mitt i en utbildning. Så borde jag vänta några veckor med att söka CSN? För visst spelar det ingen roll om jag hoppar av om jag inte har CSN, jag menar det borde väl inte påverka framtiden?
    • Anna : Du får gärna länka till info om den utbildning som du ska påbörja... för inom Yrkeshögskola i Sverige finns det inte några Florist-utbildningar.
    • : Ah det kanske är Komvux då: https://movant.se/vara-skolor/storstockholm/bromma/yrkesutbildningar-komvux/hantverk/florist/
    • Anna : Ja, det är en utbildning på gymnasial nivå; om du kom in via ansökan hos Komvux, borde du - om övriga villkor uppfylls, ha rätt att få studiestöd i form av Studiemedel. Om du redan har 3-årig gymnasial utbildning, sedan innan, brukar CSN bevilja studiemedel på gymnasial nivå för max ett år. Du får gärna kontakta CSN för mer info.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Paulina,
    om du kan klara dig utan att ansöka om studiemedel, får du gärna göra det.
    Det är inte alls obligatoriskt att söka studiemedel eller en annan typ av ekonomiskt stöd under studietiden.
    Du kan läsa info om reglerna för studiemedel på CSN´s hemsida och även kontakta CSN.

    Annars, så kan du betala tillbaka hela det beloppet som du får ut under tiden du har läst på utbildningen och i så fall borde det inte vara några problem inför framtida ansökningar hos CSN.
    ****
    Jag är nyfiken: din utbildning till Florist... den kan ju inte vara en yrkeshögskoleutbildning, pga inom yrkeshögskola i Sverige utbildas det inte florister.... så vad för sort utbildning du ska gå? Är du säker på att din utbildning är studiemedelsberättigad?

    Utb.utbud av yrkeshögskoleutbildningar finns på www.yhguiden.se - inga floristutbildningar där, dock... Kanske ska du läsa för att bli en Arborist eller till en Trädgårdsmästare?, exempel på yh: hvilan-utbildning/tradgardsmastare-hallbar-park-och-vaxtproduktion och hvilan-utbildning/konsulterande-arborist-european-tree-technician

    Om du är säker på att din utbildning leder till yrket Florist, då är det inte en Yrkeshögskoleutbildning. Och då är frågan om man, över huvudet taget, har rätt till studiemedel för den utbildningen.

    Mvh

    ANNA