Mammatilltvå

    Min dotter sökte Ekonomi i Sverige men kom inte in. Hon blev antagen till ditt 2a alternativ; Samhälle. Vi tackade nej till platsen då vi istället flyttade utomlands. Väl utomlands kom hon in på Ekonomi och går den nu men svensk läroplan. Om vi flyttar tillbaka till Sverige efter hennes 1år på GY, hur kan hon komma in på Ekonomi åk 2 då? Är det hennes betyg nu som gäller eller mån om plats?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    i vilken kommun i Sverige vill din dotter läsa på gymnasiet (år 2 på EK)?
    Mitt råd är att ni gör flera saker samtidigt:
    - att din dotter gör ansökan till år1 på gymnasieprogrammet EK via gymnasieantagningen och på nytt konkurrerar om plats med sina betyg från grundskolan; om hon kommer in "den vägen" kan hon sedan, på gymnasieskolan, uppvisa sina godkända betyg i ekonomi från år1 och blir uppflyttad till år2; det är den säkraste vägen, för att här blir hon inte beroende om att plats i år2 finns eller inte finns; hon har rätt att läsa på den skola dit hon kom in via konkurrens om plats via gymnasieantagningen, så jag rekommenderar att hon söker under val- eller omvalperioden (för inloggningsuppgifter till gymnasievalssida - kontakta gymnasieantagningen i rätt del av Sverige, därför frågade jag i vilken stad hon vill läsa, för att ge er rätt kontaktuppgifter till just "hennes" gymnasieantagningskansli);
    - om det skulle bli så att din dotter inte komma in på ekonomiprogrammet via konkurrens med hjälp av sina "gamla" grundskolebetyg, då kan ni kontakta både utbildningsförvaltningen i den kommunen där din dotter kommer bli - i Sverige - folkbokförd + även kontakta alla de gymnasieskolorna där hon vill läsa för att fråga om det finns ledig plats i år2 (när läsårets början närmar sig); på förhand är det mycket svårt att säga om ledig plats kommer finnas eller inte.

    Studie- och yrkesvägledare