Andreas
    Hej!

    Jag går mitt sista år i gymnasiet (ekonomilinjen) och hade tänkt söka jobb direkt efter skolan. Det råder inga tvivel om att jag kommer gå ut med en gymnasieexamen men möjligtvis så kommer jag att gå ut med ett F i redovisning. Kan det bli svårt att hitta ett ekonomijobb när man har F i en ekonomikurs? Och om jag skulle vilja jobba med någonting annat än med ekonomi, spelar det någon roll om man har F i ett par ämnen? borde inte det viktigaste vara att man har en gymnasieexamen?
    • : Jag är ju självklart medveten om att vissa jobb kräver en universitetsutbildning men nu pratar jag om jobb som inte kräver en sådan utbildning.
    • Julia : Om du vill utan eftergymn.utb få jobb inom ekonomi, råder jag dig att söka i första hand tjänster som https://www.framtid.se/yrke/loneadministrator

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Andreas,

    det finns många jobb man kan få utan någon eftergymnasial utbildning. Se t.ex gymnasiekompetensyrken>> där vi nämner många exempel på vilka jobb man kan få.

    Det är arbetsgivaren som bestämmer. Hur varje enskild arbetsgivare tänker är det omöjligt att på förhand veta.

    Sök alla de jobben som du vill ha. Sök kanske också /som back-up/ - även några utbildningsalternativ: både på komvux och inom yrkeshögskolan (i fall du under en period inte får ngt. jobb, kanske kan du studera tills du får jobbet - det går alltid att hoppa av en utbildning av "vilken anledning som helst" - och att ha fått jobb är en av anledningar).

    Hör gärna av dig om någonting i mitt svar är oklart eller om nya frågor dyker upp!

    Vänligen

    Julia SYV

    Har man körkort, är det många fler jobb man kan få. Även truckkort ökar chansen att få ett jobb - i första hand inom lager>>.
    Om man kan flera språk, ökar chanser att få jobb inom hotell>>/turism.

    Ang. jobb inom ekonomi - se yrkespresentationer Löneadministratör>> och Ekonomiassistent>>.

    Jobbet som löneadministratör kräver ej nödvändigtvis någon eftergymnasial utbildning, men ... se exempel på vad som står en en aktuell plats/jobbannons: "Har ekonomiutbildning eller utbildning som löneadministratör och några års erfarenhet av arbete som löneadministratör. Goda datakunskaper i officepaketet och av Visma Lön eller något annat löneprogram. Du vill arbeta 75% och är flexibel, serviceminded, driven och har en "go teamkänsla".

    Det är en deltidsanställning men erfarenhet av "några års arbete" som löneadministratör kräver dem... och hur ska man skaffa sig erfarenhet, om man inte kan få börja någonstans? :(
    Jo! Man kan ha tur att få jobbet om ingen med erfarenhet söker. Ett annat alternativ är att få gå på praktik i några månader och lära sig jobbet som praktikant - då har man sedan kunskaper i det aktuella löneprogrammet (det finns många olika löneprogram) vilket ökar chanser att få jobb.