LindaM

    Hej, jag pluggar distanskurs på Mittuniversitetet i Sundsvall/Östersund och söker ett ställe att tenta på i Malmö. På nitus.se finns inte Malmö med, vilket är märkligt tycker jag, borde ju finnas fler distansstudenter här. Malmö stad hänvisar till mitt universitet som hänvisar till min hemkommun eller Trelleborg. Någon som vet ngt ställe i Malmö ?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    tips! testa kontakta Komvux I Malmö och fråga om du kan skriva din tenta samtidigt som komvux-studerande i Malmö skriver prov/saltentor t.ex ingår ju den skriftliga delen i varje prövning och prövningar erbjuds ju i Malmö, så skrivvakter lär finnas. Sedan om du kanske får svar från komvux i Malmö att det inte ingår i deras uppdrag att hjälpa dig, kan nog hända men mitt råd är att du frågar.
    Och på samma sätt tänker jag kring Komvux i andra kommuner också - fråga därför alla de kommunernas komvux som ligger nära dig, t.ex i Lund och Staffanstorp.
    Lycka till! Vi håller tummarna!

    Studie- och yrkesvägledare
    • LindaM : Tack för tips, men jag måste skriva min tenta på det specifika datum och tid som anges av universitetet och kan inte flytta datumet efter Komvux-elevernas prövningar.
    • Milla : Ok, jag förstår. Men hur var tanken "från början" när du sökte utbildning på distans, var planerade du att skriva tentorna?
    • LindaM : Jag trodde väl att det skulle vara hemtentor eller dyl. Det var i övrigt inget jag satt och "planerade" för, utan detta är bara en fråga eftersom det är många som pluggar på distans och att det borde väl finnas något ställe i Malmö som erbjuder tentamenservice. Jag är bokad i Trelleborg nu.
    • Milla : Bra att du har bokat dig i Trelleborg. Jag håller med dig att det är "konstigt" att det inte går att hitta ett ställe i Malmö där man kan skriva tentamina men det är inget vi här på FRåGA SYV kan påverka, tyvärr. Jag tycker att utbildningar som ges på distans men där obligatoriska skriftliga tentamina ingår bör på förhand tydligt informera sökande om vad som ingår i utbildningen så att man på förhand vet vad som "väntar en". Annars, så antar jag att skolan erbjuder komma till skolan och skriva tentamina på skolan? Långt för dig att åka till skolan, dock, vilket jag har full förståelse för. Annars, så gäller följande: en distansutbildning har rätt att kräva att den studerande kommer till skolan och redovisar vissa uppgifter som ingår i utbildningen på skolan (t.ex gäller det vid misstanke om fusk...). Misstanke om fusk kanske är helt utan grund, men det är skolans rättighet att kräva att den studerande kommer till skolan "i vissa fall" och bland annat om hen inte kan hitta var han ska skriva tentamina - då blir det på skolan. Som sagt, vi på FRåGA SYV kan inte påverka var tentamina kan skrivas. Vi kan endast upplysa om vilka regler som gäller och ge tips och råd som, förhoppningsvis, kan bli till någon sort hjälp. Lycka till med din tenta och med dina studier!
    Läs alla kommentarer