Frågeställare

    Hej, jag har under vårterminen pluggat på distans på NTI i en annan kommun än min hemkommun (eftersom min kommun inte har ett kontrakt med NTI). Jag kommer allra troligast få underkänt i de ämnen jag läst där, pga att uppgifterna var mycket svårare än jag anat och studietakten var alldeles för snabb. Jag har även tidigare fått underkänt i andra kurser pga andra anledningar. Men eftersom jag vill få en gymnasieexamen måste jag läsa ca 800 poäng på komvux, och min hemkommun erbjuder väldigt få kurser. Därför har jag sökt nya kurser på distans i en grannkommun, alltså inte genom NTI, eftersom jag har en kompis som pluggat där som säger att uppgifterna i den kommunen är mycket lättare och att studietakten är långsammare. Men min fråga är att eftersom jag kommer få underkänt i ämnena från NTI, är mina chanser att få studera på komvux i en annan kommun ännu en termin, mycket lägre? kan de alltså använda det som en motivation till att inte låta en plugga i en annan kommun? Jag tänker att man iallafall borde få fler chanser att visa att man kan klara av kurserna, och jag har inte så många andra alternativ då utbudet i min hemkommun som sagt inte är tillräckligt. Jag gjorde även mitt bästa i kurserna såklart. Men samtidigt skulle jag ju förstå om de sa nej pga tidigare underkända betyg.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    studier (i Sverige) på högre nivå än grundskola ges "i mån av möjlighet" (det är alltså inte en absolut rättighet). Komvux har begränsade ekonomiska resurser och när pengarna är slut så får alla sökande vänta på att nya pengar kommer in och prioriteringen görs: de som söker läsa på grundskolenivå kommer få plats (men oklart när... de kan behöva vänta på att komvux har råd att köpa platser till dem) men de som söker läsa på gymnasienivå kan få svar PLATSBRIST och anledningen behöver inte vara just att man ej klarade sina studier (tidigare, alltså) utan det kan vara så "enkelt" att pengarna i budgeten är slut och så kan det bli år efter år... i princip kan det i alla fall teoretiskt sett vara så att hen som vill läsa på gymnasial nivå får alltid svar PLATSBRIST för att budget gick åt för att köpa platserna för de som behöver läsa på grundskolenivå ("Grundskola är rättighet för folket", kan man förenklat säga men högre studier är inte det).
    Sök till alla kurser som du vill läsa och vi hoppas du får studieplats.
    Vad gäller lättare uppgifter och lägre studietakt "i en annan kommun" så låter det väldigt märkligt i mina öron i alla fall. Om det är samma kurs, då är svårighetsnivå densamma (eftersom det ju samma kurs). Vad gäller studietakt, så kan man läsa på heltid eller på deltid. På heltid läser man 20 gymnasiala poäng per vecka. Du kanske vinner på att läsa på deltid och/eller i bunden form (lärarledd undervisning i klassrummet).
    Fundera gärna även på att söka någon form av yrkesutbildning - du kan t.ex sikta på en yrkesexamen från komvux och inom den inkludera även kurser för både grundläggande och för särskild behörighet. Det blir i så fall dubbelvinst för dig: du får både högskolebehörighet men också ett yrke "på köpet".
    Kika gärna även på frågan och svaret i tråden: https://www.fragasyv.se/fragor/behoerig-till-hoegre-studier-utan-gymnasieexamen

    Studie- och yrkesvägledare