Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Johan!
    De som inte är gymnasieelever får göra prövningar i hela Sverige, oavsett i vilken kommun de är folkbokförda i.
    Men det är en annan regel som gäller om man vill läsa/studera/genomgå en kurs på gymnasienivåKomvux, även om den kursen ges på distans - det är nämligen "hemkommunen" (alltså den kommunen där man är folkbokförd i) som man är hänvisad till i så fall. "Hemkommunen" kan köpa kurser till dig men det är sällan det görs - men fråga gärna på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    Om du hittar undervisning i en gymnasiekurs på komvux i en annan kommun, så kanske du kan göra ansökan eller så blir du direkt hänvisad till din hemkommun. Om du kan göra ansökan hos en annan kommun, då skickar den andra kommunen en fråga till komvux i din hemkommun om din kommun godkänner att betala för vad kursen kostar. Det kallas Förfrågan om Interkommunal ersättning. Oftast beviljas endast obligatoriska kurser eller yrkesutbildningar, men inte kurser i moderna språk.

    • :

      Hej! Jag vill ersätta två av mina befintliga kurser för att kunna uppnå + 1,5 merit. Om min kommun inte vill köpa in kurserna får jag gå vidare till att göra prövningar istället, tack.

    • Anna : Prövningar har du rätt att göra i alla de olika svenska kommuner. Lycka till!