Ossian

    Jag går andra terminen av tekniskt basår på KTH då man läser Kemi 1, Fysik 1/2 och matte 3/4. För att komma in på läkarprogrammet ska man ha kemi 2 och biologi 2. Som jag sett det ger basåret inga meritvärden och Kemi 2 och biologin skulle jag isåfall ta på komvux då jag tagit ett beslut om jag skulle försöka bli läkare. Vad är den ”enklaste” vägen för mig att börja efter basåret mot läkare?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Ossian!
    Du måste bli behörig. Obehöriga sökande har ingen möjlighet att antas till svenska universitetsutbildningar. Du måste alltså få bl.a godkända betyg i kemi2 och i biologi2. Du kan läsa de kurser på komvux eller skaffa dig betygen genom prövningar (och kunskaper - genom självstudier, eller med hjälp av privata lärare eller på vilket annat sätt du vill). Undervisning i naturvetenskapliga ämnen på gymnasial nivå finns även inom folkhögskola. Du kan därför även söka till folkhögskolorna där naturvetenskapliga basår kan erbjudas eller undervisning i enskilda naturvetenskapliga kurser.
    Som behörig sökande deltar du i konkurrensen om utbildningsplats, om du gör ansökan i tid. Läkarprogrammen på de svenska lärosätena är mycket populära och svåra att komma in på. Det är inte säkert att alla A-betygen och högsta meritvärde kan ge plats. En situation kan uppstå när antal sökande som har högsta möjliga meritvärde är fler än antal utbildningsplatser. Vi rekommenderar göra högskoleprovet (även om man har högsta meritvärde).

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Ok, tack! Då vet jag vart jag ska börja.
    • Mikael : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!