Kaan
    Hej jag har precis tagit studenten och har fått min gymnasieexamen. Jag ska dock inte söka med mina betyg utan med HP. Jag vill söka civilingenjörslinjer som kräver att man har läst fysik 2, men det är den enda kursen som jag fått ett F i (jag gick naturprogrammet) Jag ska komplettera fysik 2 på komvux nu till hösten. Min fråga är om jag kan söka programmen med HP fast jag behövt gå komvux för att få behörighet?

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Kaan!

    Om du söker en utbildning som kräver fysik 2 för behörighet så måste du ha lägst betyg E i den kursen.
    Du kommer därför söka ur urvalsgruppen som kompletterat betyg, dvs urvalsgrupp "B2".

    Om du dessutom skrivit högskoleproet så söker du automatiskt även i den urvalsgruppen. Du kommer därför öka dina chanser genom att du söker genom två urvalsgrupper. Oavsett urvalsgrupp så måste du ändå vara behörig.

    antagning.se kan du läsa mer om urvalsgrupper för högskola/universitet.

    Vänliga hälsningar
    Melina, studie- och yrkesvägledare