Lina

    Hej, jag pluggar just nu den andra terminen på min universitetsutbildning. Jag är intresserad av att testa söka mig in på juristprogrammet, men är inte säker på att jag kommer bli antagen. Vill därför testa men inte förlora min plats på den utbildningen jag går nu då jag fortfarande är tveksam. Kommer min plats förloras i och med en ansökan eller är det fritt fram? Vill inte att min utbildning ska påverkas.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Lina,
    det är helt OK att söka andra utbildningar om man går en utbildning. Den utbildningen du går nu påverkas inte av din ansökan om en ny utbildning. Sedan, om du blir antagen på den nya utbildningen kan du ta ställning till om du vill ta platsen på den nya utb.eller stanna på din nuvarande utb.
    Du får gärna kontakta Antagning.se med frågan exakt hur du ska lägga in den nya utbildningen i din ansökan; vad vi fick som svar från antagning.se (som administrerar antagning till svenska högskoleutbildningar) är att man bör lägga den nya utbildningen som sitt första, högstprioriterat alternativ, och de kurser som ingår i ditt nuvarande program - lägger som lägre prioriterade i din ansökan (för att du har platsgaranti på kurser som ingår i ditt program - så länge du inte hoppar av utbildningen och klarar av få godkända betyg i de kurser du läser).