Båregard

    Om en elev som bor i en kommun vill studera i grannkommunen (avståndet är detsamma till båda skolorna), måste hen välja hemkommunen? Eleven har en morbror i grannkommunen och skulle kunna bo där övervägande delen av veckan och skriva sig där. Skulle det räcka för att ses som sökande från den kommun där eleven vill studera?

    Detta gäller val av gymnasie.

    • Milla : Gäller din fråga studier på komvux/vuxenutbildningen? eller är det val till gymnasiet som din fråga handlar om?
    • Båregard :

      Gymnasiet

      Saken är att eleven vill gå i staden X men bor i staden Y. För att gå samma linje i staden X kanske eleven måste vara bokförd i staden X. Kanske räcker att vara inneboende hos släkting? Gäller kommunal skola bara?

    • Milla : Nu vet jag att din fråga gäller söka till Gymnasiet. Kommunala gymnasieskolor prioriterar "egna sökande" i första hand och "de andra" som inte är "egna" sökande kan antas om alla egna behöriga sökande kom in och det finns plats ledig ... Fristående gymnasieskolor tar emot alla sökande på samma sätt (alla i första hand). Men vem är "egna sökande"? Jo, de som är folkbokförda i "rätt kommun" (behöver inte nödvändigtvis vara samma kommun där skolan ligger för att: Sverige är indelat i ett antal "upptagningsområden för gymnasieansökan" och många kommuner går ihop och agerar som "samma kommun" t.ex är hela Skåne och även delar av Blekinge "samma kommun" vad gäller gymnasieansökan).
    • Milla : Om eleven är folkbokförd utanför "upptagningsområdet" och vill komma in på en Kommunal gymnasieskola, är det fördelaktigt att försöka folkbokföra sig inom upptagningsområdet (detta för att bli behandlad som första-hands-sökande och med det ha större chans att komma in).
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du uppger tyvärr inte om din fråga handlar om studier på komvux/vuxenutbildningen? eller är det val till gymnasiet som din fråga handlar om? Oavsett, så "bor man" där man är skriven/folkbokförd. Uppge gärna om vilken skolform som din fråga gäller, då kan jag ge ett bättre svar.

    Studie- och yrkesvägledare