Hej Sadaq!
    Det är OK att söka till Högskoleingenjörsutbildning med F (eller inget betyg) i Fysik 1a om man har godkänt betyg i Fysik 2. Du är då behörig.
    Dock uppstår det sällan att en person som fick F i en underliggande kurs, fick godkänt i en överliggande (svårare) kurs. Och för din egen skull, så skulle jag rekommendera att du skaffar dig kunskaper i Fysik 1a - så pass att de räcker till att få ett godkänt betyg. Detta pga det kan bli väldigt svårt att klara en högskoleutbildning om man inte har en stabil kunskapsgrund att stå på.

    Men rent formellt - så kan du komma in på en Högskoleingenjörsutbildning om du har godkänt betyg i Fysik 2 (och utan betyg i Fysik 1a eller med F i Fysik 1a). Det är i alla fall det svaret som vi fick från Antagning.se som just bedömer vem som är behörig till högskola i Sverige.

    Bästa hälsningar
    ANNA