blivande elev universitet

    Hej! Jag är en student just nu som snart har studerat ett år kandidat i matematik vilket jag gillar men inte ser mig själv jobba med. Jag funderar främst just nu på att söka till läkare eller civilingenjör i bioteknik. Som läkare anser jag att man också får bra möjligheter att fördjupa sig inom en gren och kanske forska medans som civilingenjör i bioteknik kan man vara med och utveckla vad jag anser är en jätteintressant och växande bioteknikindustri. Finns det på något sätt möjlighet att jag skulle kunna bli läkare men ändå jobba med utveckling inom tekniker för bioteknik/lägga till kurser för att få bra möjligheter att också få ungefär samma jobb som civilingenjör inom bioteknik? Tvärtom, är det möjligt för mig att forska om jag gått civilingenjör i bioteknik och är det möjligt att vidga in i biomedicin? Jag förstår att patientarbete ej är möjlig som civilingenjör men jag har väldigt svårt att välja mellan dessa två utbildningar och vill ha så mycket val som möjligt i framtiden. Bioentreprenörskap är också något som verkar intressant för mig.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Det är fullt möjligt att kombinera medicin och teknik för att arbeta inom bioteknik och biomedicin. Här är några sätt man kan göra det på:

    1. Utbildning till Läkare och vid sidan av studier på läkarprogrammet eller efter läkarprogrammet läsa kurser med fokus på teknik och bioteknik. På så sätt får du en bredare förståelse för båda områdena och det höjer också chanser för dig att kunna arbeta inom bioteknikindustrin.

    2. Forskningsprojekt: Som Läkare kan man delta i forskningsprojekt som involverar utveckling av teknik och bioteknik. Detta kan innebära att arbeta med bland annat medicintekniska enheter, biomedicinska imaging-tekniker, molekylärbiologi.

    3. Specialisering inom medicin: Vissa medicinska specialiteter, som medicinsk teknik eller biomedicin, fokuserar på användningen av teknik och bioteknik inom medicinsk forskning och klinisk praxis. Genom att specialisera sig inom sådana områden kan man integrera sina intressen för medicin och teknik.

    4. Utbilda sig till Civilingenjör inom bioteknik: Att gå en civilingenjörsutbildning med inriktning på bioteknik ger dig en stark teknisk grund och kunskaper inom bioteknikområdet. Du kan sedan använda dina kunskaper och färdigheter för att arbeta inom bioteknikindustrin, inklusive forskning inom biomedicin.

    Det flera vägar du kan ta för att integrera medicin och teknik och arbeta inom bioteknik och biomedicin. Det är viktigt att noga undersöka olika utbildningsprogram och karriärvägar för att hitta den som bäst passar din situation, dina intressen och karriärmål.
    Jag tänker t.ex på att läkarprogrammet är i Sverige (sedan kort tid tillbaka) ett 6-årigt program och det är just den längden på utbildningar som man, som max, kan få studiemedel för - för studier på eftergymnasial nivå. Om du innan läkarprogrammet har använt studiemedelsveckorna för studier på eftergymnasial nivå, kommer inte dina veckor med studiemedel att räcka för hela läkarprogrammet. Civilingenjörsprogrammen är i Sverige 5-åriga.

    Studie- och yrkesvägledare
    • blivande elev universitet : Tack så mycket för svaret! Det är skönt att höra att det finns bra med möjligheter att jobba med bioteknik även som läkare! Dock förstår jag den problematiken med att läkarprogrammet är 6-årigt och att jag endast kommer ha 5 år studiemedel. Hur kan man tänka kring det? På ett sätt känns det ju tråkigt att en sådan sak ska vara det som gör att jag utesluter en utbildning. Är lösningen då att man skulle behöva jobba under utbildningen eller finns det andra sätt att lösa problemet? Också, finns det något du anser är viktigt att tänka över när jag ska välja mellan ing. Bioteknik eller läkare? Jag har försökt jättelänge bestämma mellan dessa då man kan överväga så många faktorer såsom vardagligt arbete, intresse, hur meningsfullt arbetet känns på kort och lång sikt, variation osv. De två yrkena är olika starka i olika av dessa frågor. Vad tror du är viktigast att tänka på just vid detta val om jag redan har försökt övervägt för- och nackdelar länge? Är det någon/några specifika frågor som är mer centrala att ställa sig?
    • Milla : ang.studiemedel - CSN utökar tyvärr inte antal veckor med studiemedel. De lösningar som jag känner till är: - på förhand spara pengar för att kunna klara sig under den sista delen av utbildningen när studiemedelsveckorna är slut; - att jobba vid sidan av utbildningen (bland annat sommarjobba och spara så mycket som möjligt); - att försöka leva så billigt som möjligt; - att försöka låna pengarna hos t.ex vänner och familj (och så betalar man tillbaka när man börjar jobba efter utbildningen); - och så känner jag till också några fall då läkarstuderande under senare del av läkarprogrammet sökt läsa gymnasiala kurser på komvux och (konstigt nog!!!! ) blivit antagna och tog studiemedel från "gymnasiepotten" för gymnasiala studier på komvux (det är helt otroligt att komvux antog dem, borde inte bli så men man kan ju chansa och se om det går...). I sista hand kan man hoppa av utbildningen när studiemedelsveckorna är slut, börja jobba och spara pengar och när man har sparat tillräckligt försöker man komma in i senare del av programmet för att läsa klart (om det då inte finns plats i senare del av programmet behöver man i så fall göra ansökan till hela programmet via www.angtgning.se, konkurrera med sina gymnasiala meriter på nytt och i fall man blir ANTAGEN ansöker man om Tillgodoräknande av tidigare utbildning och borde i så fall bli uppflyttad till rätt termin inom programmet).
    • Milla :

      Vad gäller val av utbildning så är det en mycket svår fråga; med tanke på att utbildningarna är ganska långa (t.ex läkarprogrammet är 6-årigt) så kan det hända mycket under utbildningens tid... t.ex kan du få nya insikter och intressen samt karriärmål. Inte ens du själv vet vilka nya tankar du får om några år... och vad du då vill och hur mycket det skiljer sig från det du vill idag... suck. :( ... Vår omgivning förändras; men du förändras ju också - du träffar nya människor, läser nya böcker, besöker nya platser och kan komma på andra mål i livet (jämfört med vad du tycker och tänker och vill idag). Det sker alltså olika processer samtidigt och de påverkar också varandra: förändringar i vår omgivning och förändringar inuti dig... och hur de processerna resulterar i hur du kommer tänka och vad du vill göra om flera år är det ju ingen som (idag) vet; jag vet inte det, du vet inte det och ingen vet det... Du måste därför anta/gissa och chansa. Dina gissningar borde vara bättre än mina eftersom du känner dig själv mycket bättre än jag någonsin kommer att göra (även om vi skulle samtala i många timmar...).

    • blivande elev universitet : Tack så mycket för hjälpen och insikterna! :)
    • Milla : Vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp!
    Läs alla kommentarer