Anonym
    Förhoppningsvis så kommer jag att bli syvstudent från och med hösten 2022. Tidigare har jag sommarjobbat och extrajobbat på sidan av studierna inom en helt annan bransch än det jag studerat till. Jag är less på det och vill jobba med det jag studerar till. Jag har frågat andra syvar om sommar/extrajobb för syvstudenter men har inte fått några bra förslag på vad man kan jobba med under studietiden. Så därför undrar jag om jag skulle kunna få fler och mer specifika förslag på vilka sommarjobb och extrajobb som kan vara passande för studie och yrkesvägledarstudenter?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej!
    Jag tror inte det finns några speciella jobb som passar extrabra för just specifikt studerande på SYV-programmet. I början av studierna är man "o-utbildad SYV" kan man kanske säga... det är först mot slutet av studierna som man mer och mer blir utbildad SYV men även efter examen måste man lära sig väldigt mycket, beroende på vilken arbetsplats man får anställning på. T.ex att jobba som SYV på grundskolan är nästan "inte samma yrke" som att jobba som Studiestödsutredare, Arbetsvägledare eller Arbetsförmedlare. Det gemensamma är att man samspelar med människor och det på något sätt handlar om yrken och studier, men kunskapsmässigt (vilken information man måste ha "i huvudet" eller snabbt kunna hitta och bearbeta) är det väldigt-väldigt olika - jämför t.ex studievägledare på högskola-universitet (hen måste ha omfattande kunskaper om det som gäller akademiska utbildningar) och en SYV på en grundsärskola (som ska anpassa sitt arbetssätt till särskoleelever och där man också har många kontakter med vårdnadshavare). Det är mycket svårt att hoppa in och vägleda i en studieform som man inte känner till. Det tar några år på en arbetsplats innan man blir mer eller mindre fullärd som SYV (och det är bl.a av den anledningen som jag inte kan komma på några jobb som passar just för en SYV-studerande utan tycker att alla jobb passar för att du vet inte var du ska jobba efter SYV-programmet och all erfarenhet från arbetsplatserna är mycket bra att ha när du ska jobba med "yrken och studier").
    Du kan se om du skulle kunna få sommarjobb på AF, som som Studiestödsutredare, Arbetsvägledare eller Arbetsförmedlare. Skolorna brukar stänga på sommaren (sommarlov), men komvux kan ha ganska mycket aktiviteter även under sommarmånaderna (komvux har numera ett uppdrag att erbjuda undervisning under hela året) - så kanske som vikarierande SYV på komvux ... skulle du få jobba under några veckor på sommaren?
    Extrajobb som SYV är svårt att få men du får givetvis söka det också. Annars, som jag redan skrivit ovan så tycker jag att all arbetslivserfarenhet är mycket värdefull och speciellt när ditt mål är att utbilda dig till att vägleda andra personer genom "yrkesdjungeln".

    • Anonym : Hej Peter! Tack så mycket för svaret.
    • Milla : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!