Cajsa

    Hej! Jag går på Klara teoretiska gymnasium Stockholm södra och jag har F i kurserna religion 1 och psykologi 1. Min skola har endast ett prövningstillfälle kvar denna terminen så jag måste välja en av de kurserna att skriva prövning i då. Jag vill helst inte skriva prövning i den andra kursen på höstterminen då jag börjar 3an då och kommer ha mycket annat i skolan som jag måste fokusera på. Jag såg i tidigare frågor att Thorhildsplans gymnasium har hållit sommarskola förut för de som har F i något ämne. Jag frågade min syv på skolan om detta men hon visste inte något om sommarskolan. Jag skulle gärna läsa sommarskola för att få ett betyg i antingen religion 1 eller psykologi 1. Skulle det vara möjligt? Vilket av ämnena brukar man kunna läsa på sommarskola? Hur skulle det hela gå till? Är det fortfarande Thorhildsplan som håller i sommarskola? Gör man bara en ansökan eller måste man kontakta någon? Kan jag skicka in en ansökan själv eller behöver någon på skolan göra det med mig?

    • Milla :

      Vi har nu fått svar från Gymnasieavdelningen/Utbildningsförvaltningen i Stockholm och av det svaret framgår att eleverna på de fristående gymnasieskolorna ej kommer ges plats på Stockholms stads sommarskola/lovskola. I mail-svaret läser man: "Kommer elever från fristående gymnasieskolor kunna antas? Nej, endast elever i stadens gymnasieskolor erbjuds sommarskola i stadens regi." - jag tycker att det är ganska tydligt att planen är att ej anta elever från andra skolor än stadens Kommunala gymnasieskolor.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Ännu kan jag inte hitta några uppgifter om sommarskola/lovskola för gymnasieelever i Stockholm. Förhoppningsvis kommer den informationen bli känd inom kort. Ansökan om sommarskola/lovskola brukar vara öppen till mitten av maj, så det är ännu mycket gott om tid innan dess.
    Jag kan dock inte lova dig att du ska kunna gå i sommarskola/lovskola. Att man ansöker betyder inte per automatik att man också blir antagen, tyvärr.
    Att göra prövning när man fick F i en gymnasiekurs är frivilligt. Du har rätt att behålla det betyget du har och tacka Nej till prövningensmöjligheten.
    Du skriver att du inte vill skriva prövning på hösten då du läser år3 och ska ha mycket annat att göra och det har jag full förståelse för men då kanske du kan förbereda dig (skaffa dig kunskaperna) under sommeren och sedan kan du visa upp kunskaperna under hösten, när du gör prövning.
    Det är ju inte så att man ska lära sig ngt, göra prov, få betyg och snabbt glömma allt man lärt sig... Om du skaffar dig kunskaperna under sommaren, så har du väl de kvar på lång tid framöver? Så bör det i alla fall vara.
    Jag ska i alla fall försöka få fram information om sommarskola/lovskola för gymnasieelever i Stockholm. Om jag lyckas med det, återkommer jag till dig här i forumet.
    ________-
    Nu fick vi svar från utbildningsförvaltningen i Sthlm-stad som säger att eleverna från fristående gymnasieskolor ej kommer ges plats i sommarskola/lovskola som anordnas av kommunen.
    Du får därför fråga på din fristående skola igen; om din skola ensam eller i samarbete med andra fristående skolor kommer ordna sommar- eller lovskola sommaren 2024. På varje skola är det rektorn som är ytterst ansvarig, så om SYV-en eller annan skolpersonal svarar att de inte vet och inte kan svara, vänd dig i så fall till sin skolans rektor, är mitt råd.

    Studie- och yrkesvägledare