Malin

    Hej! Jag har valt att läsa spanska på gymnasiet då jag läste det på högstadiet. Frågor; 1) Vad är det för skillnad att läsa spanska 1 och spanska 3 på gymnasiet? Förstått att Spanska 1 är för nybörjare. 2) Måste jag välja spanska 3 då jag läst spanska på högstadiet, eller kan jag välja spanska 1? 3) läste någonstans att spanska 1 inte ger någon meritpoäng? Stämmer det? Så betyget E på Spanska 3 ger högre meritpoäng än Spanska 1? Tack!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Malin,
    om meritp.för dig som på gymnasiet eller på komvux läser mot examensbevis - finns info på gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng
    Moderna språk ger meritpoäng för godkända betyg i kurserna Moderna språk 3 och 4 (och i undantagsfall - i Mod.språk 2 och 5...var god läs på länken ovan).
    Om en elev läst spanska på grundskolan, börjar hen läsa Moderna språk (spanska) 3 på gymnasiet. De flesta antagningskanslier och gymnasieskolor tillåter inte läsa lägre kurser än mod.språk3 om eleven läste samma språk på grundskolan (och detta även om eleven fick F i det språket på grundskolan); förklaringen är den att det blir mycket orättvist mot de elever som ej läste det språket förut, att vissa elever får repetera (då de redan har förkunskaper) och glida igenom nybörjarkursen och med liten studieinsats kan få höga betyg.
    Sedan kan det ibland förekomma att det av misstag eller på undantag (rektors beslut gäller) att eleverna ibland läser mod.språk1 på gymnasiet även om de läste samma språk på grundskolan.