Noni

    Hej! Jag valde internationell ekonomi istället för spanska 4 på gymnasiet vilket inte gav mig en extrapoäng. Min fråga är om jag kan plugga spanska 4 efter gymnasiet och därmed få min extrapoäng (räknat i BII gruppen) och söka till universitet, eller går det inte då jag kommer ha ett ämne för mycket?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    att du kommer ha "ett ämne för mycket" är inget hinder, men däremot kan komvux vägra dig plats på Spanska 4 på grund av att den kursen ej krävs för särskild behörighet och om du går ut gymnasiet med Examensbevis och är behörig till alla de utbildningar du vill söka till då kan komvux - på din ansökan - svara PLATSBRIST. Det betyder "resursbrist". Du vill "konkurrenskomplettera" alltså läsa för att få högre meritvärde när du redan är behörig. Du kommer bli lågt-prioriterad på komvux. I första hand tar in komvux de som har "störst behov av utbildning" och det är de som inte är behöriga till "sina" högre utbildningar.
    Du får söka till komvux, det kan ingen förbjuda men var beredd att du kanske inte kommer in. Du får söka till varje ny kursstart. Nej från komvux är = nej för just den antagningsomgången. Du kan ha tur och komma in nästa gång.
    Vad ska man göra om man vill höja sina chanser att komma in på en svensk högskole-universitetsutbildning?  -- Fundera på att göra Högskoleprovet. Kika på informationen på https://www.fragasyv.se/info/hogskoleprovet
    Och om studieformen KOMVUX finns information på framtid.se/studier/komvux

    Studie- och yrkesvägledare
    • Noni : Okej, tack för svar! Kan jag ansöka om att göra en prövning istället för att plugga på komvux?
    • Milla : Ja, det kan du. Som icke-gymnasieelev får man göra prövningar i hela Sverige. Dock kan det vara svårt att hitta var man kan boka in sig på en prövning; många vill göra prövningar och tiderna/bokningstillfällena är få.
    • Noni : Okej, då vet jag jag. Tack igen för svar!