Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31996 frågor besvarade.
spanska som modersmål?
3Poäng
Stina
Hej! Min son har spanska som modersmål parallellt med svenska. Nu börjar han åk 6 och ska göra språkval. Vi har då tänkt att det blir meningslöst för honom att läsa spanska som språkval eftersom det är på nybörjarnivå, utan han läser spanska som modersmål istället och väljer franska som språkval.
Är det rätt tänkt? Får man betyg i sitt modersmål som går att använda i gymnasieansökning?
Vi vill ju att han ska få så bra kunskaper i spanska som möjligt. Det är prioriterar framför annat språk. Men vi tror det blir väldigt tråkigt för honom att läsa spanska på nybörjarnivå med andra som inte har det som hemspråk.
Hur ska man tänka i åk 6-9? Hur ska man tänka i gymnasiet?
Hej Stina, vid ansökan till gymnasiet (som reglerna är nu, juni 2019) kan det där "extra"-betyget (17-de betyget) vara endast Moderna språk som lästes som Språkval; av de övriga betyg (om de är fler än 16 stycken) väljer man de 16 st. högsta och det är då summan av de där 16 högsta betyg + betyget i moderna språk (språkval) som utgör Betygspoäng/meritvärde (en siffra) med vilken eleven konkurrerar om plats på gymnasiet.
*** Man får läsa samma språk som modersmål och som moderna språk, alltså din son får läsa spanska som modersmål och moderna språk (spanska) och få betyggen i de båda ämnena; det är Olika ämnen, trots att det är samma språk.
Om din son ej får A betyg i franska på våren i årskurs9, då "förlorar han" på att ej ha valt spanska som språkval (för att i spanskan kan han, troligtvis, få högsta betygen - A - gissar jag på). Å andra sidan är det, som du skriver, tråkigt för honom att börja läsa med nybörjare. Och så, givetvis, är det bra att kunna ännu ett språk (i detta fall - franska).
Fråga på elevens skola: skulle det vara möjligt för din son att ansluta sig för språkval till en spanska-gruppen av elever i t.ex årskurs 8 (schema-mässigt) och om rektorn och spåkläraren "går med" på det. *** Ännu ett alternativ är att läsa franska som språkval och fortsätta med spanska som modersmål och försöka under årskurs 9 göra Prövning i Moderna språk (spanska) och få ännu ett betyg. Det betyget kommer inte kunna räknas in som 17-de (extra) betyget, men det kommer ingå bland "de övriga betyg" och om din son får högre betyg på prövningen i spanska än ngt. ananat av hans betyg /ex. musik, gympa eller hemkunskap/ - då kommer det högre betyget "ersätta" hans sämska betyg - och på så sätt får han högre Betygspoäng/Mtv att konkurrera om gymnasieplats med.
*** På gymnasiet finns 7 kurser i Moderna språk: från Nybörjarkurs, steg 1 till och med steg 7 (kursen heter Moderna språk 7). Men det är mycket ovanligt att kunna läsa högre kurs än Moderna språk5 på en gymnasieskola (detta pga oftast är det endast en elev som vill göra det och språkgruppen måste bestå av fler elever, för att det ska gå ihop ekonomiskt sett).
Inom ämnet Modersmål finns det 3 kurser: Modersmål1 Modersmål2 Aktiv tvåspråkighet.
Vilka av kurserna (ovan) som just din sons gymnasieskola ska kunna erbjuda läsa - kan vi inte på förhand veta. I Modersmål beror möjligheterna både på antal elever som vill läsa just det modersmålet + att lärare finns. Numera är det endast legitimerade lärare som får sätta betyg (och det är olika behörighet för lärare i moderna språk och i modersmål, även om det är samma språk - och om ingen lärare finns som får sätta betyg, kan du inte undervisning erbjudas, tyvärr). Det är, tråkigt nog, lärarbrist. *** Sammanfattning Det är mycket bra att kunna flera språk. Å andra sidan, om valet står mellan att kunna fler språk "lite grand" eller färre språk Mycket bra - då kanske man vinner på att kunna färre språk Mycket bra! Diskutera också med SYV på elevens skola och med lärare i spanska och franska, är mitt råd.
Hej, om man ska ta upp tema "Utbildning i Sverige" med nyanmälda vuxna (inom STOM, stöd och matchning) - vad råder ni att ta upp vid en gruppinformation?
Alla tips är välkomna!
Maria
Liselotte: :
Hej Maria,beroende på hur mycket tid man har för informationstillfället - och på deltagarnas förkunskaper, kan man göra väldigt olika upplägg. Kanske kan man på... Läs hela svaret
Hej,
jag har äntligen, runt 30-årsåldern, kommit fram till att jag skulle vilja utbilda mig till SYV, problemet är att jag samtidigt vill komma ut och arbeta så fort som möjligt. Jag studerar i dagsläget till en kandidat i beteendevetenskap, inr pedagogik, är drygt halvvägs genom...
Hanna: :
Ville ge svar då jag själv i min roll som studie- och yrkesvägledare har en rätt annorlunda syn än svaret du fått.
1. Umeå Universitet har en överbyggande... Läs hela svaret
hej, jag arbetar som "jobbcoach" med arbetslösa och några är ganska så nära pensionsåldern... och de har liksom "gett upp" kan man kanske säga. Mitt jobb, oavsett vad jag tycker om självaste upplägget av uppdraget, är det, trots allt, att motivera dem så att de går ut och skaffar sig ett jobb...
Mikael: :
Hej Oleg,
ja... det kanske inte är så jättemeningsfullt att motivera till aktivt jobbsökande om personen i fråga ska gå i pension om 3 veckor. Här håller jag med... Läs hela svaret
Hej!
Har fått en speciell grupp att arbeta med praktiken. Det är så att denna gäng är anhängare till en ledare som mobbar andra. Vi ska få göra gruppövningar med de. Jag kom på att man kanske kan köra med påståenden om normer, värderingar etc. Där de får röra om sig i rummet och sedan för man...
Liselotte: :
Hej Amina!
Om jag förstår dig rätt, så arbetar du som Coach inom Stöd och Matchning, stämmer det?
Kika gärna in på den här sidan där vi har samlat... Läs hela svaret