Lina

    Hej Jag undrar om man behöver ha engelska betyg för att få bli specialundersköterska. Jag har gått utbildning för undersköterska och har bra betyg därifrån 2019-2021.Men jag har dock inget slutbetyg från gymnasiet har bara ett samlat betygsdokument. Och har inte godkänt i engelska . Detta är från år 2000. Är det då omöjligt att bli specialundersköterska? ? Jobbar även på ett gruppboende lss. Och har en del kunskap för min son föddes med downs syndrom och cp skada. Min andra sonu har autism. Men vad räknas med reall kompetens?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lina,
    jag råder dig att söka alla de utbildningar inom yrkeshögskola som du är intresserad av. Yrkeshögskola gör antagning på sammantagen bedömning där betygen spelar endast viss roll men inte alltid avgörande roll. Egentligen (i formell mening) behöver man ha bl.a godkänt betyg i första gymnasiekurs i engelska (Engelska 5 eller en motsvarande äldre kurser, t.ex i Engelska A) men yrkeshögskola kan ta in även obehöriga.
    Du kan söka till väldigt många olika yrkeshögskoleutbildningar samtidigt; du kan också bli antagen till flera olika YH samtidigt. Några exempel på yh-utbildningar till Specialistundersköterska:
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/specialistunderskoterska-psykiatrisk-verksamhet
    utbildning/yrkesakademin/specialistunderskoterska-med-neuropsykiatri
    utbildning/lernia-yrkeshogskola/specialistunderskoterska-inom-psykiatri

    Titta gärna också på den här YH-utb: utbildning/campus-molndal/aktiveringspedagog-inom-lss-kognitiv-funktionsnedsattning