Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Journalist och andra yrken inom journalistik (som t.ex Radiopratare) är i Sverige icke-reglerade; det betyder att varje arbetsgivare bestämmer fritt vem hen anställer och det är därför omöjligt att sia om att man med den här utbildningen har större chans att få jobb, jämfört med att man skulle gå en annan utbildning.
    Vilka kurser som ingår i journalistutbildningar eller om praktik ingår är inte heller reglerat och därför kan innehåll i utbildningar vara ganska olika, även om utbildningarna har samma namn. Jämför vilka kurser som ingår och fråga om valfri termin ingår och se också om praktik ingår (det är fördelaktigt för dig om du inom din utbildning kan vara ute på praktik; detta för att många får jobb på eller via sina praktikplatserna).

    Studie- och yrkesvägledare