Rikard W

    Hej Jag är sedan jan 2011 examinerad lärare i idrott (90 hp) och historia (90 hp) med behörighet upp till gymnasiet. Förra året läste jag genom lärarlyftet till engelska till min behörighet, 45 hp, behörighet upp till år 9. Hur mkt mer engelska hade jag, med mina tidigare 90+90, behövt läsa för att få behörighet upp till gymnasiet i engelska? Krävs 90 hp även där om detta är mitt tredje ämne eller räcker det med 60 hp? I det läget att jag läser till tyska, vad gäller där? Tyskan kommer vanligtvis till tidigast i år 6 ibland senare. Hur många hp behöver jag läsa till där för att få undervisa på högstadiet resp gymnasiet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Rikard!
    Du får bäst svar på din fråga från studievägledare på lärarhögskolorna som utbildar till språklärare. Vad jag minns, var det 120 hp i det språket i vilket man vill bli behörig Gymnasielärare i. Gymnasielärare är också behörig att undervisa i samma ämne även i de senare åren på grundskolan. Och för språklärare på grundskolan var det, om jag inte misstar mig, 90 hp.
    Om du vill utöka din lärarlegitimation, så är det skolverkets avdelning för lärarlegitimationer som har "sista ordet" för att det är där som utökning beviljas. När jag senast var i kontakt med skolverkets avdelning för lärarlegitimationer så sa de att ibland kan de göra vissa undantag, t.ex bevilja utökning av lärarlegitimation utan tillräckligt antal högskolepoäng på "andra grunder" som t.ex kan vara att hen som söker utökning av legitimationen har i några år "de facto" arbetat som lärare i "just det ämnet" och i "just den studieformen", alltså på rätt nivå som t.ex kan vara grundskolans senare år eller gymnasiet. Annars, så säger skolverket att man får vända sig till studievägledare på lärarhögskolorna som är specialister på lärarutbildningar och lärarbehörigheter.