Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    det finns inga Regler utan endast rekommendationer vad gäller utformning av ett personligt brev. Frågan man 10 olika rekryterare kan man lätt få 10 olika svar om hur de tycker ett personligt brev bör se ut.
    Men läs nedan vad som är den uppfattningen som, enligt vår erfarenhet, många CV-granskare och arbetsgivare har.
                            Att undvika överdriven fetmarkering och istället använda en mer balanserad och enhetlig formatering i ditt personliga brev kan vara fördelaktigt. Genom att hålla en konsekvent stil och undvika för mycket fetmarkering kan brevet se mer professionellt ut och vara lättare att läsa.

    Att använda punktform för att presentera exempel eller punkter kan vara ett effektivt sätt att bryta upp texten och göra den lättare att ta till sig. Det kan göra det enklare för rekryteraren att snabbt skumma igenom viktig information och få en överblick över dina kvalifikationer och erfarenheter.

    Dock är det viktigt att komma ihåg att använda punktform på ett balanserat sätt och inte överdriva det. Att ha några välplacerade punktlistor kan vara till nytta, men om hela brevet är skrivet i punktform kan det göra det svårt att följa och förstå sammanhanget.

    Den rekommendation som vi på FRåGA SYV kan ge lyder:
     använd en balanserad formatering med måttlig användning av fetstil och punktform för att göra ditt personliga brev professionellt och lättläst.

    Studie- och yrkesvägledare