Hej Linn,
    läs gärna information/sammanställning på https://www.fragasyv.se/info/behandlingspedagog-socialpedagog

    Yrken du nämner kan i mångt "gå in i" varandra. Det finns inga legitimationer att söka, med det kan man säga att yrken är icke-reglerade.
    Du skriver om "diplomerade utbildningar". Jag är inte säker på vad du menar med "diplomerade". Det kan hända att man kan i slutet av utbildningen få Diplom, t.ex från VO-college (om man läser på en skola som är certifierad inom VO-college och uppfyller villkor på antal godkända poäng i vissa gymnasiala kurser). Det är bra att ha Diplom, men det är inte så att arbetsgivare inte kan anställa utan diplom. Arbetsgivaren kan, om hen vill, prioritera sökande till tjänsterna som har diplom eller en annan utbildning, t.ex examen från gymnasiet, komvux, yrkeshögskola, omdöme från en folkhögskola eller en högskoleutbildning. Arbetsgivare får anställa inom de yrken vem hen själv vill, enligt egen bedömning.
    Utbildningar finns på olika nivåer och i olika skolformer. Vilken utbildning arbetsgivare kommer att föredra är inte så lätt att säga för att olika arbetsgivare kan tänka olika.
    Vi rekommenderar att titta på yrkeshögskoleutbildningar och det av flera anledningar: om man går på LiA, praktik, då är man mycket bättre förberedd + många får jobb på eller via sina praktikplatser. Dessutom får yrkeshögskoleutbildningar starta endast om bedömning har gjorts att just den kompetensen kommer bli eftertraktad på arbetsmarknaden.
    Titta därför gärna på utbildningsutbud på Yhguiden.se/pedagogiskt arbete
    Och nedan sätter jag snabblänkar till presentation av några yrkeshögskoleutbildningar som du gärna får kika på:
    boras-yrkeshogskola/stodpedagog
    högskolecentrum-arboga/stödpedagog
    eveljen-vuxenutbildning-solleftea/stodpedagog
    vasteras-yrkeshogskola/socialpedagog-inriktning-kbt
    lernia-yrkeshogskola/socialpedagog
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/pedagog-p-i-fritidshem
    lararassistent-med-specialisering-inom-inkludering-lernia-malmo-distans
    nackademin/lararassistent
    xenter-botkyrka/lararassistent
    centrum-foer-utveckling-och-laerande-cul/integrationspedagog
    campus-i12/behandlingspedagog-neuropsykiatri
    campus-nykoping/behandlingspedagog
    vuxenutbildning-solleftea/behandlingsaspedagog-reveljen-distans
    centrum-foer-utveckling-och-laerande-cul/behandlingspedagog
    campus-molndal/aktiveringspedagog-inom-lss-kognitiv-funktionsvariation