EmmaF

    Kan man tillgodoräkna sig redan studerade kurser (exempelvis inom psykologi) i psykologprogrammet? Eller måste man studera hela programmet från början? Jag är intresserad av att läsa ett antal fristående kurser initialt eftersom jag fortfarande inte vet om jag vill läsa hela psykologiprogrammet eller inte. Eller eventuellt socionomprogrammet. Vilka kurser skulle ni i så fall rekommendera som man sedan kan tillgodoräkna sig i dessa program?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om ditt mål är att ta Examen som Psykolog eller som Socionom, då blir du tvungen att komma in på programmet, detta på grund av de examina kan man, i Sverige, inte få genom fristående kurser utan endast i slutet av rätt universitetsprogram (det är yrkesexamina på grundnivå på universitetet och de examina kan ej sättas ihop av fristående kurser).
    Men det kan hända att du kan tillgodoräkna dig någon eller några kurser som du tidigare har fått godkända betyg i (som fristående kurser). Vilka kurser som du kan läsa som fristående som sedan blir tillgodoräknade inom programmet kan jag tyvärr inte ge svar på; detta eftersom kursinnehåll i programmet kan ändras och när du efter en viss tid kommer in på programmet och ansöker om tillgodoräknande av tidigare utbildning så kan du få svar att det inte längre går för att nu har den kursen tagits bort från programmet och ersatts av en annan kurs. De som vet mest om kommande förändringar i kursinnehåll i programmen är studievägledare och programrektorer på de institutioner som erbjuder de utbildningar - så fråga gärna där.

    Studie- och yrkesvägledare
    • EmmaF : Tack
    • Milla : Vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp! lycka till!